ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفرش به «فورت برگانسون» با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. رهبران دو کشور پس از دیدار با یکدیگر، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ابتدای سخنانش در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن قدردانی از همتای فرانسوی خود، گفت: ما روی روابط دو جانبه متمرکز خواهیم بود. با توجه به ابتکار عمل رئیس‌جمهوری فرانسه علاوه بر زمینه‌های سنتی همکاری، ما به کار خود در زمینه تعامل در میان جوامع مدنی ادامه می‌دهیم. روابط تجاری ما در حال افزایش است. در شش ماهه نخست سال میلادی جاری شاهد کاهشی بودیم که دلایل مشخصی داشت اما میزان تجارت اکنون رو به افزایش است.

وی با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری دو کشور در روابط دوجانبه، اظهار کرد که در ماه‌های گذشته دیداری با مدیران شرکت‌های فرانسوی داشته و این نوع ملاقات‌ها باید در آینده نیز در مسکو ادامه داشته باشد.

پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روسیه کشوری نبود که به طور یک‌جانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) خارج شد. اخیراً درباره دستیابی به توافق استارت جدید صحبت می‌کنیم اما در این زمینه شاهد ابتکار عمل یا پیشنهادی از سوی شرکای آمریکایی خود نبوده‌ایم و این در حالی است که گزینه‌های ما روی میز است.

او خاطرنشان کرد: یادآوری می‌کنم که درخصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد همانطور که قبلا نیز گفته‌ام در صورتی که آمریکا به برنامه‌های خود ادامه دهد ما نیز به همین ترتیب ادامه خواهیم داد. به نظر من اروپایی‌ها علاقه‌مند به مذاکره و البته شنیدن پاسخ آمریکا در این زمینه هستند.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به تماس‌های اخیر خود با رئیس‌جمهوری جدید اوکراین اعلام کرد: درباره وضعیت اوکراین با رئیس‌جمهوری فرانسه صحبت خواهم کرد و او را در جریان مسائل قرار خواهم داد.

پوتین گفت که درباره سوریه نیز با ماکرون صحبت خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت ادلب تأکید کرد: تروریست‌ها نباید احساس کنند که پناهگاهی امن در این منطقه دارند. همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم، به اقدام علیه تروریسم ادامه خواهیم داد.

او با بیان این که موضوع مهم دیگر، لیبی است، اضافه کرد: می‌خواهم بدانم که موضع فرانسه چیست تا بدین ترتیب بتوانیم تلاش‌های خود را هماهنگ سازیم.

پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما در برخورد با مقام‌های اتحادیه اروپا روی حمایت‌های فرانسه حساب می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.