دولت محلی جبل طارق روز یکشنبه رسما درخواست آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش «گریس ۱» (آدریان دریا) حامل نفت ایران را رد کرد.

به نوشته پایگاه «گیبرالتار کرونیکل»، در بیانیه دولت محلی جبل طارق عنوان شده است که درخواست واشنگتن برای توقیف این نفتکش «ماهیتا» با تحریم‌های آمریکا مرتبط است و از آنجا که این تحریم‌ها یکجانبه بوده و با نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوان نیست، امکان اجرای آن وجود ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اساسا با نظام تحریم‌های ایالات متحده [علیه ایران] متفاوت است.»

این بیانیه می‌افزاید: «[از همین رو] حاکمیت مرکزی جبل طارق [در زمینه توافق استرداد] نمی‌تواند برای ارائه مساعدت توقیفی مورد درخواست ایالات متحده، از دیوان عالی حکم دریافت کند. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت حکم مورد درخواست نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت میان نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ارتباط با ایران است.»

کشتی گریس حدود دو ماه پیش با بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران توسط نیروی ویژه ارتش انگلیس در نزدیکی ساحل جبل طارق توقیف شد. لندن مدعی بود که این کشتی قصد داشته محموله خود را به سوریه تحویل دهد و این اقدام ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپاست. جمهوری اسلامی ایران با رد ادعای انگلیس در مورد مقصد کشتی، تأکید کرده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا یکجانبه است و ایران الزامی به پایبندی به این تحریم‌ها ندارد.

پس از اقدامات تقابلی و رایزنی‌های دیپلماتیک ایران، روز پنج‌شنبه دیوان عالی جبل طارق بالأخره به آزادی این کشتی حکم داد. با این وجود وزارت دادگستری آمریکا از جبل طارق خواست بر اساس توافق استرداد قضایی متقابل، این کشتی را توقیف کرده و به آمریکا تحویل دهد. جبل طارق اعلام کرده بود این درخواست را بعد از آزادی کشتی مورد بررسی قرار می‌دهد. با بیانیه امروز، جبل طارق رسما این درخواست را رد کرده است.

گریس ۱ که اکنون به آدریان دریا تغییر نام داده و تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته، در حال حاضر در ساحل شرقی جبل طارق لنگر انداخته و در حال آماده‌سازی مقدمات ترک این منطقه است. گفته می‌شود این نفتکش پس از استقرار خدمه جدید، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.