روابط خارجی و تحریم وزیر امورخارجه یکی از مهمترین محورهای خطبه‌های این هفته نماز جمعه بود. بحث اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم هم که دیگر به یکی از مباحث لاینفک تریبون‌های نماز جمعه است این هفته هم به سبک و سیاق گذشته موضوعات مختلفی مطرح شد. 

آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش مقاومت در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: مقاومت در ذات خود تحرک و جوشش و اقدام رو به جلو دارد و در حقیقت مقاومت یک فرهنگ است.

به گزارش مهر امام جمعه قم گفت: نظام اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون به فضل الهی بر توطئه و نقشه‌های دنیای استکبار فائق آمده است و رو به جلو حرکت می‌کند.

او گفت: درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشه‌های شیطانی آمریکا و هم‌پیمانانش را نقش بر آب کرده و آمریکایی‌ها با خروج از برجام راه بحران سازی را در پیش گرفتند و در این زمینه با اروپایی‌ها تقسیم کار کردند. 

آیت الله سعیدی اضافه کرد: آمریکا با خروج از برجام و برای آنکه ایران را به پای میز مذاکره بیاورد اروپا را مأمور این کار کرد؛ اما رهبر معظم انقلاب مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کردند و وقتی آمریکایی‌ها از این امر ناامید شدند دست به اقدامی احمقانه و غیر دیپلماتیک زدند و وزیر امور خارجه ما را تحریم کردند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور باید تجربه مذاکره با آمریکایی‌های پیمان شکن را فراموش نکند و به مذاکره با اروپا دلخوش نباشد.

رفع مشکلات اقتصادی از هر جشنی شادتر است

آنطور که خبرگزاری مهر نوشته است،آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با اشاره به اینکه شادی می تواند به معنای کمک به دیگران یا کمک به برطرف شدن غم از  دل یک فرد مسلمان نیز باشد، گفت: برپایی جشن در اعیاد مهم اسلامی و ملی لازم است اما به یقین رفع مشکلات اقتصادی در شرایط سخت امروز کشور، بیشتر از هر جشنی موجب شادی دل مردم ایران می‌شود.

او در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با اشاره به روایات زیادی که در ارتباط با اهمیت دقت در انتخاب دوست وجود دارد، گفت: مطابق فرمایش حضرت علی (ع) به طور معمول انسان در انتخاب دوست به فردی همانند خود تمایل پیدا می‌کند ضمن اینکه رفتارهای خوب و بد یک دوست در رفتارهای انسان موثر خواهد بود بر این اساس انتخاب صحیح دوست در تمام مراحل زندگی تاثیرگذار است.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه بهترین دوست انسان کسی است که وی را به خدا نزدیک کرده و در افزایش تقوای انسان نقش داشته باشد، اظهار داشت: روز ازدواج حضرت علی و فاطمه (س) را پشت سر گذاشتیم که زندگی آنها الگویی برای زندگی جوانان امروزی و مبین ضرورت دقت در انتخاب همسر است.

وی با بیان اینکه همسر انسان می‌تواند در سرنوشت دنیا و آخرت وی تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: انتخاب همسری هم کف  و هم شان که در رشد معنوی و دنیوی انسان تاثیر دارد در کل زندگی انسان موثر خواهد بود.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد تاکید کرد: با توجه به اهمیت انتخاب دوست در سرنوشت هر فرد، از والدین می خواهیم که بر امر دوست یابی فرزندان خود نظارت کنند و در زمان ازدواج نیز یاری گر و راهنمای آنها در انتخاب همسر باشند.

FATF و اینستکس مشکل ما را حل نمی‌کند

آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت نیز  با بیان اینکه تصویب FATF و اینستکس نمی تواند هیچ کدام از مشکلات کشور ما را حل کند، افزود: عده‌ای از مسئولان که در گذشته از این موارد حمایت می کردند با توجه به شرایط و رفتار آمریکا و اروپا امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اینها نیز فایده‌ای ندارد.

مهر همچنین نوشت، فلاحتی  با اشاره به پیروی و اطاعت مردم از ولایت فقیه و رهبری معظم در طول ۴۰ سال گذشته، گفت: مردم در لبیک به مقام معظم رهبری سنگ تمام گذاشتند، مسئولان نیز باید از منویات رهبری معظم پیروی کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه به وضعیت پوشش و حجاب در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از مردم و خانواده‌های شهدا مطالبه‌گر این موضوع هستند، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در آینده نزدیک دعوت از تولیدکنندگان پوشاک در شورای فرهنگ عمومی استان بوده از آنها می خواهیم که در زمینه وضعیت تولید پوشاک توضحیاتی بدهند.

او همچنین نوع پوشش برخی دختران در جامعه را نگران کننده عنوان کرد و گفت: طراحی و تولید و عرضه پوشاک در فروشگاه‌ها برازنده بانوان ما نیست و این امر سبب نگرانی مردم ارزشی شده است. در خورشأن استان گیلان نیست که با تقدیم هشت هزار شهید عده‌ای در سطح شهر با پوشاک نامناسب ظاهر شوند.

امام جمعه رشت با تأکید بر لزوم توجه و مشارکت جامعه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزود: مساله عفاف و حجاب باید دلسوزانه، عاقلانه و هوشمندانه درست شود.

او با اشاره به احیای فرهنگ‌های بومی توسط خانواده برای نسل جوان، بیان کرد: نیازمند برگزاری جشنواره‌های در راستای تقویت آداب و رسوم محلی هستیم زیرا یکی از راهکارهای مقابله با فرهنگ های انحرافی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.