مرتضی آقایی مسئول نقل تردید حج ۹۸ اظهار کرد: عملیات انتقال زائران اهل سنت از ساعت ۶ صبح امروز به منا آغاز شد و تا این لحظه کلیه اتوبوس‌های مورد نیاز برای انتقال این گروه از زائران در اختیار مجموعه‌ها و کاروان‌ها قرار داده شده است.

وی افزود: امید است انتقال زائران اهل سنت که ۱۰ هزار و ۶۹۱ نفر هستند با همکاری نیروهای راهنمایان نقل ترددی تا قبل از ساعت ۱۴ به منا به انجام برسد.

وی عنوان کرد: در مرحله بعد، از ساعت ۱۴ اتوبوس‌های مربوط به انتقال سایر زائران از پارکینگ خارج و در اختیار سایر کاروان‌ها و مجموعه‌های اسکان یافته در مکه قرار داده می‌شود تا از ساعت ۱۶ انتقال سایر زائران به سرزمین عرفات را شروع کنیم.

آقایی گفت: در این مرحله حدود ۷۸ هزار زائر در سه رد توسط ۴۷۰ دستگاه اتوبوس از مکه به سرزمین عرفات انتقال می‌یابند.

وی افزود: کلیه مراحل عملیات شامل تعداد اتوبوس‌هایی که از پارکینگ خارج می‌شوند و زمان رسیدن آن‌ها به هتل‌ها و انجام مراحل انتقال زائران از هتل‌ها به منا توسط هر یک از اتوبوس‌ها و آمار خروج زائران از مکه مکرمه به سمت منا و تعداد زائران خروجی از مکه توسط سامانه نقل ترددی رصد می‌شود.

مسئول فناوری اطلاعات حج تمتع سال ۱۳۹۸ نیز در خصوص عملکرد سامانه رصد نقل ترددی گفت: به منظور نظارت و مدیریت انتقال حجاج به منی، سامانه‌ای موبایلی طراحی شده است و در اختیار راهنماهای اتوبوس‌ها که عوامل کاروان‌های حج هستند قرار گرفته است.

محمدتقی افزود: راهنمایان بر اساس نقشه و مسیری که روی گوشی خود مشاهده می‌کنند، زائران را به منا منتقل می‌کنند و از قابلیت‌های سامانه، امکان ثبت رویداد است که در صورت بروز هر رویدادی از قبیل توقف کامل، تصادف، خرابی اتوبوس و ... راهنما در اسرع وقت موضوع را به اطلاع اتاق کنترل عملیات می‌رساند.

مسئول فناوری اطلاعات حج تمتع سال ۱۳۹۸ عنوان کرد:همزمان در اتاق کنترل، داشبوردی طراحی شده است که تردد اتوبوس‌ها را نمایش می‌دهدو اگر اتوبوس از مسیر اصلی خارج شود، در داشبورد نمایش داده شده و مدیر عملیات طی تماس با راهنما، از آخرین وضعیت اتوبوس و حال حجاج مطلع می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.