نشریه "اکونومیک تایمز" نوشت: هند قصد دارد در چند ماه آینده اینترنت پر سرعت نسل ۵ را به صورت آزمایشی اجرایی کند.

"راوی شانکار پراساد"  وزیر  ارتباطات هند گفت: هند هنوز تصمیمی برای دعوت شرکت های مخابراتی چینی برای شرکت در طرح آزمایشی اینترنت پرسرعت نسل ۵ اتخاذ نکرده است.

وزیر ارتباطات هند افزود: دهلی نو دارای نگرانی های امنیتی در استفاده از فناوری اینترنت پر سرعت نسل پنج شرکت هواوی است.

واشنگتن در ماه گذشته، شرکت هواوی را در فهرست ممنوعه‌ای قرار داد که طبق آن، شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با هواوی به مجوز وزارت دارایی آمریکا نیاز خواهند داشت.

 هواوی به طور مکرر وجود حفره‌های امنیتی در فناوری خود که امکان دسترسی به حریم خصوصی را ممکن می کند، تکذیب کرده اما ممنوعیت اعمال‌شده توسط دولت آمریکا بر روال کار شرکت‌های آمریکایی تاثیر داشته است به گونه ای که گوگل یکی از اولین شرکت‌های آمریکایی بود که به تبعیت از این قانون، حدود یک ماه قبل، تمامی روابط تجاری‌اش با این شرکت چینی، از جمله خدمات مرتبط با سیستم‌عامل اندروید را قطع کرد.

منابع هندی اعلام کردند که پکن در اوایل ماه گذشته، سفیر هند را فراخوانده و به وی نگرانی چین در خصوص تلاش های آمریکا برای محروم کردن شرکت هواوی از حضور در پروژه های اینترنت نسل ۵ را ابلاغ کرده است.

یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود گفت: پکن به سفیر هند اخطار داده است که در صورتی که دهلی نو تسلیم فشار های آمریکا شود، شرکت های هندی نیز از ادامه فعالیت در چین محروم خواهند شد.

شرکت های هندی در مقایسه با سایر کشورها دارای فعالیت کمتری در چین هستند. اکثر سرمایه گذاری شرکت های هندی در چین در بخش های تولید، خدمات بهداشتی و مالی است.

 تنش میان هند و چین با موضوع شرکت هواوی می تواند روابط دو کشور را به سردی بکشاند. این درحالی است که دو طرف تلاش های زیادی کرده اند تا روابط خود را بهبود بخشند.

چین یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری هند است و ارزش تجارت دوجانبه  آنها از ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ به ۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶-۱۷ افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی هند،  کسری تجاری این کشور  با چین  در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ قریب به ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده و این رقم در سال ۲۰۱۶-۱۷ با رشد ۲۱۹ درصدی به  ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. 

ارزش واردات هند در سال ۲۰۱۶-۱۷ از چین ۶۱ میلیارد دلار و صادرات این کشور ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده  است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.