به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، ‌ در بیانیه دولت آلمان عنوان شده که «بازداشت معترضان روسی نامتناسب با ماهیت صلح آمیز اعتراض به حذف نامزدهای مستقل» (مخالف دولت) در انتخابات شورای شهر مسکو است که ماه آینده برگزار می شود.۹۱۰۹

اعتراضات خیابانی به حذف نامزدهای مخالف دولت در انتخابات شورای شهر مسکو بعد ازظهر شنبه در میدان تروبنایا و میدان پوشکین برگزار شد.

شهرداری و پلیس مسکو هشدار داده بودند که تظاهراتی که در این روز برگزار  شود، غیرقانونی است و افرادی که در آن شرکت می کنند دستگیر خواهند شد.

برلین در بیانیه خود آورد: مداخله مکرر در حق تضمین شده برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و آزادی بیان، ناقض تعهدات بین المللی روسیه است و حق انتخابات آزاد و عادلانه را به شدت زیر سوال می برد.۹۱۰۹  

براساس گزارش رسانه های روسی، ماموران امنیتی ۶۸۵ نفر از معترضان را بازداشت کردند، اما سازمان پلیس مسکو شمار افرادی را که بازداشت شدند، ۳۰ نفر اعلام کرد.

اعتراضات روز گذشته (شنبه)  بدون حضور رهبران مخالفان دولت روسیه برگزار شد، زیرا «آلکسی ناوالنی» منتقد اصلی کرملین برای یک ماه زندانی شده است و بقیه رهبران ازجمله «ایلیا یاشین» هم در حبس خانگی هستند.

پیش تر وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به توییت انتقادی سفارت آلمان در مسکو مبنی بر رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات محلی مسکو، از برلین خواست در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

سفارت آلمان در مسکو در این توییت نوشت: چند هفته مانده به انتخابات مناطق روسیه، دولت این کشور شمار زیادی از نامزدهای مخالفان را به آن راه نداده است، این اقدامات علیه مخالفان دولت روسیه با بازرسی از خانه ها و بازداشت شماری از سیاستمداران مشهور همراه شده است. این اقدامات ما را به شدت نگران می کند، مردم روسیه باید اجازه داشته باشند به طور آزادانه و عادلانه نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز از روسیه خواسته است حق شهروندان خود را رعایت و همه معترضان بازداشتی را آزاد کند.

«والنتین گوربونوف» رئیس کمیسیون انتخابات مسکو به تازگی در جمع بندی نتایج مرحله اول کارزار انتخابات مجلس محلی مسکو اعلام کرد که نام ۲۳۳ نامزد در انتخابات ثبت شده است که ۱۷۱ نفر نمایندگان احزاب و ۶۲ نفر نامزد مستقل هستند و ۵۷ نفر نیز رد شده اند.

انتخابات مجلس محلی مسکو به نام «موس گور دوماً» روز هشتم ماه سپتامبر (۱۷ شهریور ماه) برگزار می شود و ساکنان هر منطقه مسکو در مجموع ۴۵ نماینده این مجلس قانونگذاری را انتخاب می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.