اسد حسن زاده زورمند شنبه ۱۲ مرداد در نشست شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان،با بیان اینکه با توجه به آمار به دست آمده اشتیاقی برای فرزند دوم و سوم در خانواده ها وجود ندارد، گفت: تعداد ولادت‌ها از سال ۶۰ سیر نزولی داشته و در سال ۹۰ تا ۹۴ با افزایش جزئی مواجه بوده اما از سال ۹۴ به بعد مجددا سیر نزولی ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه میزان ولادت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با ۲ هزار و ۷۲۷ مورد معادل ۸.۷ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۱.۹ درصد نوزاد پسر و ۴۸.۱ درصد نوزاد دختر در همدان متولد شدند که در حالت طبیعی تولد نوزادان پسر از دختران بیشتر بوده اما مقاومت آنها در سال های اول زندگی در برابر بیماری نسبت به دختران کمتر است و این امر باعث تعادل در آمار دختران و پسران می شود که در سال های اخیر با پیشرفت علم درصد مرگ و میر در نوزادان پسر نیز کاهش یافته است.

کاهش ۱۳.۴ درصدی تولد در چهار ماه نخست سال ۹۸

وی با بیان اینکه در 4 ماهه اول سال گذشته 10 هزار و 133 مورد ولادت ثبت شده که این تعداد تا آخر تیرماه سالجاری به 8 هزار و 775 رسیده و با کاهش 13.4 درصدی مواجه بوده است، افزود: از سال 89 تا 94 میزان تولد به طور سالیانه 1.6 افزایش داشته اما متأسفانه از سال 94 تاکنون میزان ولادت در استان همدان کاهش یافته است که این موضوع نیاز به تامل و بررسی دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نرخ خام ولادت به ازای یک هزار محاسبه می شود، عنوان کرد: نرخ خام ولادت در کشور ۱۷.۱ در هزار است و استان همدان با نرخ خام ولادت ۱۶.۴ در هزار در جایگاه بیستم کشوری قرار دارد.

رزن دارای بیشترین نرخ ولادت در استان همدان

حسن زاده زورمند با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با نرخ ۳۲.۷ در هزار و گیلان با ۱۰.۵ در هزار به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ ولادت در کشور را به خود اختصاص داده اند، اضافه کرد: در استان همدان شهرستان رزن دارای بیشترین نرخ خام ولادت بوده و فامنین و تویسرکان کمترین نرخ ولادت را در سال ۹۷ داشتند.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت قانونی وقایع حیاتی در استان همدان بیش از ۹۹.۸ درصد است، گفت: در سال گذشته ۹۰ درصد ولادت‌ها در بین مادرانی با سنین ۲۰ تا ۴۴ سال بوده و ۴۴ ولادت نیز مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است همچنین ۲۸.۸ درصد آمار تولد با ۸ هزار و ۲۱۲ مورد به مادران بین سنین ۲۵ تا ۲۹ سال اختصاص یافته است.

حسن زاده زورمند با بیان اینکه مادران سنین ۳۰ تا ۳۴ سال ۲۷.۳ درصد ولادت‌ها را با ۷ هزار و ۶۶۵ تولد داشته اند، اظهار کرد: تعداد فرزندان متولد شده از زنان بالای ۳۰ سال در سال ۹۰، ۳۱ درصد بوده که با رشد یک تا ۲ درصدی در سال ۹۷ به ۴۴.۸ درصد رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه میانگین سن مادرانی که طی سال ۹۷ و در نقاط شهری فرزند به دنیا آورده‌اند، ۲۹.۵ سال و در نقاط روستایی ۲۸.۳ سال است، عنوان کرد: تعداد نوزادان متولد شده از مادران بالای ۳۰ سال تقریبا نیمی از متولدین را تشکیل می دهند که این امر نشان دهنده بالارفتن سن فرزندآوری، افزایش سن ازدواج، تأخیر در فرزندآوری و افزایش فاصله گذاری بین فرزندان است که طی ۷۰ سال گذشته با افزایش ۱۴ درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه با ادامه روند کاهش تولد در استان طی سال آینده با کاهش در آمار ازدواج مواجه خواهیم بود، یادآور شد:الگوی بارداری درسال گذشته در نقاط شهری و روستایی تفاوت چندانی نداشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: ۱۰ هزار و ۲۴ مورد فوتی در سال ۹۶ ثبت شده که در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۳۳۰ مورد رسیده و ۱۲۶ مورد معادل ۱.۲ درصد افزایش داشته است همچنین ۵۶.۹در سال گذشته درصد متوفیان مرد و ۴۳.۱ درصد زن بوده اند.

حسن زاده زورمند با بیان اینکه در ۴ ماه اول سال گذشته سه‌هزار و ۳۶۶ نفر در استان فوت کردند که در ۴ ماه اول سالجاری این آماربه ۳ هزار و ۵۸۴ فوتی رسیده و ۶.۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: نرخ خام فوت که نسبت به هزار نفر محاسبه می شود و برای کل کشور ۴.۷ در هزار است و استان همدان با ۶ در هزار در جایگاه دوم قرار دارد که این آمار ناشی از بالا بودن میانگین سنی جمعیت استان است.

حسن زاده زورمند با بیان اینکه تویسرکان بالاترین نرخ مرگ و میر و بهار و کبودراهنگ کمترین میزان را در سال ۹۷ داشتند، ادامه داد: میانگین سن متوفیان در سال ۹۷ برای مردان ۶۴.۸ سال و در زنان ۶۸.۷ سال است.

کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در همدان در سال ۹۷

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه درسال 96، 15 هزار و 163 مورد و سال گذشته 13 هزار و 563 مورد ازدواج به ثبت رسیده است، عنوان کرد: آمار ازدواج بر حسب تأثیرپذیری جامعه هدف از میزان ولادت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با کاهش ده درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه در ۴ ماهه اول سال گذشته ۵ هزار و ۵۱۴ مورد ازدواج ثبت شده که این تعداد در مدت مشابه سالجاری با کاهش ۳۹۱ موردی معادل ۷.۱ درصد به ۵ هزار و ۱۲۳ مورد رسیده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ آمار طلاق ۳ هزار و ۸۹۵ مورد بوده که با ۴۴ مورد افزایش در سال گذشته به ۳هزار و ۹۳۹ مورد رسیده همچنین در ۴ ماه نخست سال گذشته هزار و ۲۶۶ مورد طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سالجاری با ۵۶ مورد معادل ۴.۴ درصد کاهش مواجه بوده است.

حسن زاده زورمند با بیان اینکه آمار طلاق نشان دهنده این است که بیشترین طلاق در ۵ سال اول زندگی انجام می شود که ۱۸ درصد آن مربوط به سال اول زندگی است، افزود: نرخ خام ازدواج در کشور ۶.۹ در هزار است که همدان با نرخ ۷.۷ هزار در جایگاه سیزدهم کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی دارای بالاترین آمار طلاق و تهران و البرز پائین ترین نرخ را دارند، اضافه کرد: نرخ طلاق در کشور ۲.۲ در هزاراست و همدان با نرخ ۲.۳ در هزار در رتبه یازدهم قرار دارد و همچنین خراسان رضوی رتبه اول آمار طلاق در کشور را دارا است.

افزایش جمعیت سالمندان همدانی طی ۳۰ سال آینده

حسن زاده زورمند با بیان اینکه میانگین سن ازدواج مردان مناطق شهری ۲۷.۹ و مردان روستایی ۲۶.۶ بوده و در زنان شهری ۲۲.۵ سال و زنان روستایی ۱۹.۵ سال است، گفت: طی ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندان استان در مقایسه با نیروی مولد افزایش چشمگیری خواهد داشت به طوریکه اکنون آمار سالمندان اکنون ۶ درصد بوده و در سال ۳۰ سال آینده به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید که این امر نیاز به برنامه ریزی و آسیب شناسی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.