وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد «رافائل انریکه باستاردو مندوزا» فرمانده نیروهای ویژه پلیس ونزوئلا و «ایوان رافائل هرناندز دالا» فرمانده اداره ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا در فهرست افراد تحت تحریم این وزارتخانه قرار گرفته‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود این دو مقام ونزوئلایی را به «نقض حقوق بشر، سوءاستفاده از جایگاه خود، سرکوب مردم و مقابله با دموکراسی» متهم کرده و مدعی شده است که اتهامات این افراد به تأیید کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز رسیده است.

پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا، اداره کل ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا را به بهانه دستگیری و قتل یکی از افسران مخالف دولت این کشور تحریم کرده بود.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ونزوئلا طی ماه های اخیر تلاش‌های مخالفان برای نفوذ در بدنه نیروهای مسلح این کشور را به‌شدت زیر نظر داشته و سه مورد کودتای نظامی را در همان مراحل اولیه خنثی کرده‌اند.

آمریکا و متحدانش خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به‌رسمیت شناخته و تلاش می‌کنند با سرنگون کردن دولت قانونی نیکلاس مادورو، وی را در ونزوئلا به قدرت برساند.

در حالی که مذاکرات بین دولت نیکلاس مادورو و مخالفانش برای کاهش تنش‌های سیاسی در این کشور همچنان در جریان است، آمریکا سعی دارد با اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت قانونی ونزوئلا و متهم کردن آن به فساد مالی، موقعیت گروههای تحت حمایت خود را در مذاکرات بهبود بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.