سلیمان پاک سرشت صبح امروز یکشنبه ششم مرداد ماه در آئین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت که به مناسبت روز ملی کارآفرین و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: در سالی که گذشت متوجه شدیم باید متناسب با نیازها و اقتضائات محلی کار کنیم و به همین جهت برنامه آموزشی سازمان در جهت «حکمرانی و مدیریت محلی» سوق داده شد و به سمت آموزش‌های محلی گام برداشتیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در جهت اجرای نظام حکمرانی و مدیریت محلی بسیاری از اختیارات از ستاد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به استان‌ها تفویض اختیار شد و اسنادی در حوزه آمایش استانی در حوزه نیازهای محلی و اشتغال استان‌ها تهیه شد و در اختیار استان‌ها قرار گرفت.

پاک سرشت با اشاره به اختصاصی شدن درآمدها در سال گذشته گفت: این یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بود که باعث می‌شود آموزشگاه‌ها درآمدهای خود را در جهت تقویت و گسترش مهارت آموزی هزینه کنند.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه از این به بعد در هر استان یک نظام و برنامه خاص برای مهارت آموزی همان استان باید تدارک دیده شود، افزود: این راهی است که لاجرم باید برویم و هر نظام و مقرراتی که با این نظام سازگاری ندارد باید تغییر یابد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: اقدام دیگری که از سال گذشته آغاز شد موضوع نهضت مهارت آموزی بود. ما در نهضت مهارت آموزی بیشتر به دنبال شکل گیری منظومه‌ها و ائتلاف‌های توسعه مهارت آموزی هستیم؛ الزاماً مشکل ما این نیست که ایرانیان مهارت ندارند بلکه یکی از مشکلات اصلی در حوزه مهارت آموزی این است که شرکای مهارت آموزی از جمله بخش خصوصی و اتاق‌ها با یکدیگر همسو و هم جهت نیستند.

پاک سرشت، ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در این حوزه باید از دستگاه‌هایی که در این مسیر ما را همراهی نکردند گلایه کنیم. در کشور ما در حوزه آموزش نیروهای انسانی یک غفلت صورت گرفته و این غفلت از پایین‌ترین سطوح آموزشی بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کلاس‌ها و آموزشگاه‌های کنکور امروز مجالی برای مهارت آموزی نگذاشتند، تاکید کرد: یک نگرانی جدی برای نسل آینده داریم؛ نسلی که مهارت ندارند و نمی‌توانند فرصت‌های اشتغال و ثروت آفرینی را برای خود فراهم کنند.

وی ادامه داد: البته اتفاقی که در جهت توسعه مهار آموزی و تغییر رویکرد در جهت افزایش سطح مهارتی جامعه رخ داد این بود که قانون نظام جامعه آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی تصویب و شورای عالی مهارت تشکیل شد و این شورا به عنوان یک نهاد بالادستی در حوزه سیاست‌های آموزشی کشور تصمیم گیری خواهد کرد.

پاک سرشت گفت: تغییر سیاست‌های آموزشی و تقویت مهارت آموزی در جامعه نیازمند یک ائتلاف ملی است و انتظار داریم در این زمینه همه دستگاه‌ها با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همراهی کنند چرا که امروز شرایط مناسبی است تا یک جهش جدی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با یک کمبود تقاضا مواجه شدیم، گفت: این بهترین فرصت است تا با کمک اصحاب نظام فنی و حرفه‌ای برای بهره برداری از ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم؛ مسیر این است که در ائتلاف‌های ملی حوزه‌های آموزشی با بنگاه‌ها یک نظام جدید مهارت آموزی ایجاد شود.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به مسابقات جهانی مهارت که با حضور ۱۰ تیم مهارتی از ایران در اواخر مرداد ماه در کازان روسیه برگزار می‌شود، گفت: متأسفانه با سختی توانستیم تیم ملی مهارت را تشکیل دهیم و این زیبنده کشوری که در وصف تولید، مهارت و ثروت آفرینی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نیست.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از کشورهای همسایه ما در ۲۴ رشته تیم مهارتی خود را به مسابقات جهانی روسیه اعزام کرده است، گفت: این در حالی است که ما فقط در ۱۰ رشته تیم مهارتی خود را به این مسابقات اعزام کردیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه مهارت آموزی گام‌های جدی و مؤثر برداریم در مجلس و دولت باید حمایت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.