قطعا در فهرست ۵ کمپانی برتر دنیا نام ابرقدرت‌های اقتصادی دیده می شود و آمریکا و چین کشورهایی هستند که باید در این فهرست حضور داشته باشند.

از زمانی که مجله فورچون شروع به دسته بندی ۵۰۰ شرکت برتر دنیا کرده است ۸۹ سال می گذرد و در این بین برخی کمپانی ها قرار دارند که بیشتر از ۵۰ سال در فهرست این مجله حضور داشته اند.

حال به بررسی این کمپانی‌ها می پردازیم که در چه حوزه ای فعالیت می کنند و در کدام کشورها حضور دارند و از چه سالی در این عرصه فعالیت می کنند.

۱.وال مارت

وال‌مارت، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان می‌باشد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ پس از شرکت‌های رویال داچ شل و اکسان‌موبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

 ۲۵ سال است که این شرکت در فهرست ۵۰۰ کمپانی برتر دنیا قرار دارد و در فهرست برترین شرکت های تعاونی دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که ۱۰ میلیون دلار از آن سود خالص بوده است و ارزش دارایی های این کمپانی نزدیک به ۲۰۵ میلیون دلار است و ارزش کل سهام های سهامداران این کمپانی براساس آخرین اطلاعات ۷۷ میلیون است.

تعداد کارمندان این کمپانی ۲.۵۰۰.۰۰۰ نفر است.

۲.استیت گرید

استیت گرید کورپوریشن چین، شرکت برق دولتی چین است، که بزرگترین ارائه‌دهنده تجهیزات و تاسیسات الکتریکی، در جهان می‌باشد. این شرکت، وظیفه تولید انرژی الکتریکی، انتقال انرژی الکتریکی و توزیع انرژی الکتریکی را، در جمهوری خلق چین بر عهده دارد. ساختمان مرکزی شرکت استیت گراید، در شهر پکن قرار دارد.

در حال حاضر ۱۸ سال است که این کمپانی در ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارد و امسال جایگاه دوم برترین شرکت ها را به دست آورده است.

درآمد کل این کمپانی در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳۴۹ میلیون دلار بوده است و سودی که این کمپانی در سال گذشته برده است نزدیک به ۱۰ میلیون دلار بوده است و ارزش دارایی های این کمپانی ۵۸۵ میلیون دلار است و ارزش کل سهام های سهامداران آن ۲۴۰ میلیون دلار است.

تعداد کارمندان این کمپانی ۹۱۳.۵۰۰ نفر است.

۳.ساینوپک

ساینوپک، شرکت نفت و گاز چینی است، که ساختمان مرکزی آن، در منطقه چااویانگ، پکن قرار دارد. در آخرین رتبه‌بندی انجام شده، در سال ۲۰۱۳ شرکت ساینوپک با درآمدی معادل ۴۱۱ میلیون دلار، پس از شرکت‌های وال‌مارت، رویال داچ شل، اکسان‌موبیل و شرکت ملی نفت چین به‌عنوان پنجمین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد سالیانه، شناخته شد.

در حال حاضر ۲۰ سال است که این کمپانی در فهرست ۵۰۰ کمپانی برتر دنیا قرار دارد و در بین برترین کمپانی های دنیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

درآمد کل این کمپانی در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۳۰ میلیون دلار بوده است و سود خالص این کمپانی ۱.۵۰۰.۰۰۰ دلار بوده است و ارز تمام دارایی های این کمپانی ۳۵۰ میلیون دلار است و ارزش تمام سهام های این کمپانی ۱۱۳ میلیون دلار است.

تعداد کارمندان این کمپانی ۶۶۷.۳۹۳ نفر است.

۴.شرکت ملی نفت چین

شرکت ملی نفت چین، در ابتدای تأسیس، یک شرکت کاملأ دولتی بود، که بعدها سهام آن، در قالب یک شرکت عمومی، واگذار شد. در تاریخ ۵ نوامبر ۱۹۹۹، شرکت پتروچاینا با هدف اجرای طرح توسعه، بازسازی و در واقع تجدید ساختار شرکت ملی نفت چین، به‌عنوان یک شرکت تابعه از آن، تأسیس گردید.

در این طرح، حجم زیادی از دارایی‌های شرکت ملی نفت چین، همینطور ادارات و بخش‌های عمده‌ای از این شرکت، به پتروچاینا تزریق شد. امور مربوط به اکتشاف و استخراج نفت، پالایش و بازاریابی، همچنین بخش صنایع پتروشیمی و بازار گاز طبیعی نیز، به پتروچاینا واگذار گردید.

در طول سال‌های بعد، شرکت ملی نفت چین و پتروچاینا، توسعه دارایی‌های خارج از کشور را، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، آغاز نمودند.

این کمپانی ۱۸ سال در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار داشت است. درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۲۶ میلیون دلار بوده است و ارزش تمام سهام های این کمپانی ۳۱۳ میلیون دلار است.

تعداد کارمندان این شرکت ۱.۴۷۰.۱۹۳ نفر هستند.

۵.رویال داچ شل

رویال داچ شل شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی است، که دفاتر مرکزی آن، در شهرهای لاهه، هلند و لندن، بریتانیا مستقر می‌باشند. ریشه‌های تأسیس رویال داچ شل به سال ۱۸۹۰ بازمی‌گردد، که جین باپتیست آگوست کسلر و هنری دیتردینگ اقدام به تأسیس شرکت نفت رویال داچ در کشور هلند نمودند.

۲۴ سال از زمانی که این کمپانی به فهرست برترین شرکت های جهان راه یافت می‌گذرد.درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۱۱ میلیون دلار بوده است و ارزش تمام سهام های این کمپانی ۱۹۴ میلیون دلار است.تعداد کارمندان این کمپانی ۸۴.۰۰۰ نفر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.