به گزارش خبرگزاری رویترز، این طرح در صورت به اجرا درآمدن از میزان موارد حبس در آمریکا می کاهد، به مجازات اعدام فدرال در این کشور پایان می دهد و نابرابری نژادی در نحوه محکوم شدن افراد را از میان برمی دارد.  

بایدن به دلیل حمایت از طرح قانونی جنایی مصوب سال ۱۹۹۴ مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی این طرح قانونی را از جمله دلایل افزایش موارد حبس های انبوه در آمریکا به ویژه زندانی شدن سیاهپوستان می دانند.

به موجب این طرح که در دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون» به صورت قانون درآمد، ‌ بودجه احداث زندان های فدرال جدید افزایش یافت و شامل سه تبصره شد که حبس ابد را برای فردی که طی دو حکم به تخلفات خشونت بار متهم شده است، اجباری می کند.۹۱۰۹  

در همین حال، ‌ بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد که قانون مزبور کمکی به افزایش حبس های انبوه نمی کند.

مطالعات نشان می دهد که موارد حبس در آمریکا از اوایل سال های ۱۹۷۰ تا حدود سال ۲۰۱۰ افزایش دائمی داشته است.

بایدن در طرح جدید خود قصد دارد جمعیت زندان های آمریکا را با پایان دادن به حبس افراد به صرف تخلفات مرتبط با مواد مخدر کاهش دهد. وی همچنین بدنبال اجرای یک برنامه کمکی ۲۰ میلیارد دلاری است که مشوق ایالات مختلف برای تغییر توجهشان از زندانی کردن افراد به جلوگیری از جرم و جنایت است.

وی در طرح جدید خود، خواستار جلوگیری از اعدام در سطح فدرال شده و ایالت ها را به پیروی از رویکرد دولت فدرال با حکم حبس ابد برای افراد بدون آزادی به قید التزام، به جای اعدام آنها ترغیب کرده است.

«کامالا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا و یکی از رقبای دموکرات بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، ماه گذشته از حمایت بایدن از طرح ۱۹۹۴ انتقاد و سخنان معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در دفاع از همکاری با سناتورهای سابق طرفدار جداسازی نژادی را محکوم کرد.

این دو قرار است هفته آینده در مناظره ای انتخاباتی که از تلویزیون های آمریکا پخش می شود، با هم مناظره کنند.  

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) برگزار می شود که در جریان آن پنجاه و نهمین رئیس جمهوری این کشور انتخاب می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.