گاهی اوقات خارش در یک قسمت از بدن تنها به واسطه یک مساله جزئی شکل گرفته یا احساس درد در ماهیچه تنها یک ماهیچه درد ساده است. زمانی که علائم پایدار نیستند، به طور معمول جای نگرانی وجود ندارد.

اما زمانی که علائم پایدار بوده و متوجه بروز الگوهایی خاص می‌شوید، این می‌تواند به در جریان بودن مساله‌ای جدی‌تر اشاره داشته باشد. در ادامه با پنج علامت که مردان نباید آنها را نادیده بگیرند و همواره ارزش مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط را دارند، بیشتر آشنا می شویم.

توده‌ای که از بین نمی‌رود

چگونه احساس می‌شود: ممکن است فکر کنید که با یک جوش یا یک خال مواجه هستید و برخی مردان هنگام اصلاح با تیغ موجب خونریزی از آن می شوند. برخی دیگر از خراش یا جای زخمی جدید شکایت می‌کنند که به یاد نمی‌آورند چگونه شکل گرفته است.

چرا باید به پزشک مراجعه کنید: این جوش مرموز می تواند کارسینوم سلول بازال، نوعی قابل درمان از سرطان پوست باشد که در مردان بیشتر از زنان شایع است. از جمله مناطق بدن که بیشتر تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند، به ویژه اگر زمان زیادی را در فضای باز سپری می کنید، می توان به پوست سر، پلک ها، نوک گوش ها و پشت اشاره کرد. کارسینوم سلول بازال به سرعت ملانوما به دیگر مناطق بدن گسترش نمی یابد اما هرچه در درمان آن تاخیر کنید، توده یا جای زخم شما شرایط وخیم‌تری به خود می گیرد.

مشکلات مرتبط با دفع ادرار  

چگونه احساس می‌شود: شما ممکن است به طور ناگهانی شب ها برای دفع ادرار بیش از یک بار از خواب بیدار شوید یا در طول روز نیاز به استفاده مکرر از توالت داشته باشید. همچنین، ممکن است جریان ادرار شما ضعیف‌تر شده یا هنگام دفع ادرار با احساس درد مواجه باشید.

چرا باید به پزشک مراجعه کنید: بزرگ شدن پروستات اغلب دلیل اصلی این شرایط محسوب می‌شود. بیش از نیمی از تمام مردان بزرگ شدن پروستات را در زندگی خود تجربه می کنند. برخی بی نیاز از دخالتی خاص می توانند به زندگی خود ادامه دهند اما دیگران برای کاهش ناراحتی خود نیازمند مصرف دارو یا اقدامات دیگر هستند. نیاز به عمل جراحی برای پیشگیری از عوارض انسداد مانند آسیب کلیوی کمتر شایع است. مشکلات مرتبط با دفع ادرار می توانند نشانه ای از مسائل دیگر مانند دیابت یا در موارد نادر، سرطان پروستات نیز باشند.

مشکلات مرتبط با رابطه جنسی 

چگونه احساس می‌شود: ناتوانی در نعوظ از جمله مشکلات رایج بین مردان است.

چرا باید به پزشک مراجعه کنید: هر مردی که به ناگاه با اختلال در نعوظ مواجه می شود باید به پزشک مراجعه کند. فکر نکنید که شما برای ابتلا به اختلال نعوظ بیش از حد جوان هستید زیرا حدود یک چهارم مردان ۴۰ ساله و جوان‌تر این شرایط را تجربه می کنند. اختلال در نعوظ شرایطی است که می تواند از استرس یا عاداتی مانند مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن ناشی شود اما مقصر دانستن سبک زندگی می تواند به نادیده گرفتن مشکلی واقعی منجر شود. اختلال در نعوظ می تواند نشانگر اولیه مشکلات قلبی عروقی باشد. رگ های مسدود شده جریان خون به قلب و اندام های تناسلی را کاهش می دهد. مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص دلیل زمینه ای بروز این شرایط می تواند حتی از تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی پیشگیری کند.

رفتار خشن و آزار دهنده 

چگونه احساس می شود: شما پرخاشگر و تحریک پذیر شده اید یا در رفتارهای پر خطر درگیر می شوید.

چرا باید به پزشک مراجعه کنید: افسردگی می تواند خود را این گونه در مردان نشان دهد و تشخیص آن برای دیگران دشوار باشد. مردان مبتلا به افسردگی شاید نشانه های کلاسیک این بیماری را نشان ندهند. در همین راستا، فرد ممکن است به جای احساس غم و اندوه، رفتاری پرخاشگرانه داشته باشد. همچنین، ممکن است بیش از حد الکل مصرف کرده یا با سرعت زیاد رانندگی کند. مردان احتمال کمتری دارد در پی دریافت کمک یا مصرف داروهای ضد افسردگی باشند. اگر احساس می کنید با افسردگی دست به گریبان هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی شرایط و تشخیص بهترین گزینه است. سطوح پایین ویتامین های B۱۲ و D با افسردگی در ارتباط هستند. همچنین، درد مزمن و بیماری ها حتی دیابت می توانند با افسردگی مرتبط باشند. پزشک می تواند با توجه به علائم و وضعیت فعلی شما بهترین گزینه درمان را ارائه کند.

سرفه‌ای که از بین نمی‌رود 

چگونه احساس می‌شود: سرفه‌ای خشک و مداوم که چهار هفته یا بیشتر ادامه داشته است یا گرفتگی مکرر صدا. هنگام غذا خوردن توجه داشته باشید که غذا به راحتی پایین می‌رود یا در بلع با دشواری مواجه هستید.

چرا باید به پزشک مراجعه کنید: این می تواند نشانه ای پنهان از بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) باشد. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند به سرطان مری منجر شود که احتمال ابتلا به این شرایط بین مردان بیش از سه برابر زنان است. همچنین، سرفه مداوم می تواند به آسم، ترشحات پشت حلق، یا با شیوع کمتر به سرطان ریه یا نارسایی فلبی اشاره داشته باشد.

اگر با این علائم مواجه هستید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید

سکته مغزی دومین دلیل مرگ و میر افراد در جهان است. اگر با هر یک از علائم زیر مواجه شدید، حتی اگر از بین رفتند، در پی دریافت کمک پزشکی فوری باشید:

- ضعف یا بی حسی در یک سمت بدن (معمولا در صورت، دست یا پا).

- تاری دید یا از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم.

- دشواری در صحبت کردن، کلمات بریده بریده، دشواری در درک آنچه دیگران می گویند یا ناتوانی در تکرار یک جمله ساده.

- سرگیجه ناگهانی یا یک سردرد شدید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.