معصومه ابتکار در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز در استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به اهمیت عدالت جنسیتی تصریح کرد: مفهوم قرآنی عدالت قسط است. فلسفه ایجاد انقلاب نیز تحقق عدالت در همه امور است. وقتی از عدالت سخن می‌گوییم منظور ما صرفاً مسائل اقتصادی نیست.

وی افزود: عدالت به معنای ایجاد فرصت برابر دسترسی به تمام خدمات و مواهب جامعه در ابعاد مختلف ازجمله سیاسی و اجتماعی است. ما به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی باید مدنظر قرار دهیم که برقراری عدالت جزو شرایط کارآمدی نظام است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: یکی از ابعاد عدالت، عدالت جنسیتی است. باید توجه داشت که همه از نفس واحده متولد شده‌اند و کرامت ذاتی دارند. درواقع صحبت از نفس انسانی است که باکرامت آفریده‌ شده است.

وی تأکید کرد: یکی از شئون عدالت «عدالت جنسیتی» است بنابراین باید برنامه‌ریزی و سیاست‌های ملی را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زنان و مردان را ببینیم. از ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی ما برای همه بوده است و در بخش‌های مختلف آموزش‌ و پرورش، بهداشت، سیاست و سایر بخش‌ها نیز برای همه افراد برنامه‌ریزی کردند.

ابتکار افزود: بودجه‌های آموزش‌ و پرورش و بهداشت و دستگاه‌های دیگر عملاً بیشتر برای زنان در نظر گرفته‌ شده است چراکه در برخی زمینه‌ها جمعیت زنان بیشتر است اما در عمل به دلایل مختلف ازجمله عقب‌ماندگی تاریخی، نگرانی‌های قومی و سنتی، نگاه‌هایی که با دین نسبت ندارد ولی به دین نسبت داده می‌شود، این اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) بر مسئله زنان بسیار تأکید داشتند و حوزه زنان انگار یکی از مأموریت‌های امام (ره) بود اما امروز فاصله‌هایی ایجادشده است. برای مثال اعتقادی مبنی بر اینکه دسترسی خانم‌ها به فضاهای ورزشی باید کمتر از آقایان باشد وجود ندارد ولی عملاً این اتفاق افتاده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد: امروزه دختران نمی‌توانند در پارک‌های عمومی مانند پسران ورزش کنند که یکی از دلایل آن اعتقاد ما به حجاب است. حجاب جزو شئون اسلامی و قانون کشور ما است.

وی افزود: برخورد سلبی با این موضوع درست نیست بلکه باید برخورد ایجابی داشته باشیم و با تأسیس پارک‌های بانوان شرایط و فضای موردنظر را فراهم کنیم همچنین یکی از وظایف ما این است که فضاهای آموزش‌وپرورش را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که دختران بدون حجاب در مدارس حضور یابند.

ابتکار یادآور شد: حجاب در برابر نامحرم واجب است. در مدارس ما نامحرم وجود ندارد و طراحی مناسب ساختمان بدون اشراف در آموزش‌وپرورش به دختران اجازه می‌دهد که بدون حجاب در کلاس درس حضور یابند و به‌راحتی ورزش کنند.

وی تأکید کرد: اگر این واقعیت‌ها را نادیده بگیریم فشارهای تجمعی بر دختران تحمیل می‌شود و محدودیت‌هایی این‌چنینی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی می‌شود. در حوزه برنامه‌ریزی، مسئله عدالت جنسیتی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: عدالت جنسیتی در تمام کشورها مطرح است. در کشور ما باید دسترسی‌ها عادلانه باشد از طرفی زنان ما در حفظ خانواده و نسل نقش کلیدی دارند بنابراین به‌طور ویژه باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: بهداشت باروری، توجه به نیازهای زنان باردار، توجه به‌ سلامت خانواده، آموزش‌های پیش از ازدواج در حوزه زنان باید مورد توجه قرار بگیرد. خانواده سالم و شکوفا خانواده‌ای است که نگاه درستی به‌ سلامت و بهداشت جنسی و باروری دارد که اغلب اوقات مورد غفلت قرارگرفته است.

ابتکار یادآور شد: در حوزه اشتغال و برنامه سند ارتقای زنان این نیست که دستگاه‌ها برنامه جدایی برای زنان در نظر بگیرند بلکه موضوع این است که در برخی جاها شکاف ناخواسته‌ای ایجاد شده است که باید از بین برود و برای جبران آن باید تلاش شود.

 

وی تصریح کرد: در استان قزوین سطح عمومی فرهنگ و توجه به آموزش بالا است به‌طوری‌که ۶۷ درصد دختران تحصیلکرده هستند. باید زنان روستایی مورد توجه قرار بگیرد تا از تسهیلات اشتغالی استفاده کنند اما در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: در حوزه زنان سرپرست خانوار دولت به‌طورجدی واردشده است و در استان قزوین نیز دو طرح در حال اجرا است. در توسعه اجتماعی زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و تشکل‌ها پیش‌دستی کرده‌اند و فرصتی برای جامعه دارند که با توان‌افزایی و حمایت از نهاد مدنی از ظرفیت‌های زنان استفاده کنیم.

وی افزود: صنایع‌دستی، فرش و آشپزی صرفاً مشاغل زنانه نیست. دختران تحصیلکرده باید در حوزه استارت آپی ورود پیدا کنند و این حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و در برنامه‌ریزی‌های مسئولان از ایده‌های دختران تحصیلکرده نیز استفاده شود.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: ما در سطح ملی وظایفی داریم و از ابتدای دولت شاخص‌های عدالت جنسیتی را در هشت محور اصلی آموزش، ورزش، مشارکت اقتصادی، بهداشت، مشارکت سیاسی، حقوق و مشارکت اجتماعی در ۲۵ شاخص کلی و ۱۷۰ شاخص اختصاصی مشخص کردیم.

وی افزود: آبان سال گذشته شاخص‌های کلی و ماه گذشته شاخص‌های اختصاصی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌ شده است که برنامه‌ها بر اساس این شاخص‌ها مشخص شود. سلامت، بهداشت باروری، خانواده، تعادل بین کار و خانواده مهم‌ترین شاخص‌های مورد توجه است.

طرح زن مسلمان اجرایی شود

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه اظهارکرد: آنچه باورهای اعتقادی و پیشرفت زنان در جامعه اسلامی را به مسائل روز پیوند می‌دهد و طرح زن مسلمان را محقق می‌کند تعادل بین کار و خانواده است. زن امروز باید مادرو همسر باشد اما این مسئولیت‌ها نباید مانع پیشرفت او شود.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد نگرانی برطرف و ازدواج جوانان بیشتر می‌شود. تعادل کار و خانواده می‌تواند توسط قوانین برقرار شود که ازجمله آن ۹ ماه مرخصی زایمان به‌صورت اجباری است که زن درعین‌حال می‌تواند شاغل و مادر باشد.

ابتکار در ادامه گفت: موضوع خانواده و فرزند آوری فقط موضوع زنان نیست و مردان نیز باید مشارکت کنند. نیاز اقتصادی خانواده اغلب باعث برگشت زنان به کار است اما در برخی موارد علاقه زن به حضور در اجتماع است که به کار برمی‌گردد بنابراین تعادل بین کار و خانواده باید ایجاد شود.

وی تصریح کرد: استان قزوین فرهنگ دینی و پیشینه قوی دارد که با توجه به تحصیلات بالای دختران می‌تواند کمک کند که این کار انجام شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: شاخص‌های عدالت جنسیتی به استان‌ها ابلاغ‌ شده و هدف سند توجه به‌ جاهایی است که نیاز داریم مانند ورزش، سلامت، اشتغال و در کنار آن باید به آی تی و استفاده از فناوری‌های نو توجه شود چون امروز چند جوان قادرند با آپ یک‌میلیون شغل ایجاد کنند .

وی افزود: امروز شهروندان یک کاربر هستند و نگاه‌ها تغییر کرده است. برنامه‌ریزی پنج سال پیش را نمی‌توانیم برای امروز استفاده کنیم چراکه تکنولوژی روبه‌ پیشرفت است. یکی از کارهای مهمی که در حوزه زنان روستایی در حال انجام است ایجاد شبکه در تأمین مواد اولیه و بازاریابی است.

ابتکار با بیان اینکه نیاز است که همه زنان را پای‌کار بیاوریم و به تحقق عدالت جنسیتی بسنده نکنیم، تأکید کرد: دو طرح با وزارت کار برای اشتغال زنان سرپرست خانوار و مهارت افزایی در حوزه کسب‌ و کار و بازاریابی وزارت کشور و یک طرح با وزارت جهاد کشاورزی برای آموزش و ترویج محصولات سالم و طرح حمایت از توسعه سوادآموزی، دختران روستایی بازمانده از تحصیل را در استان عملیاتی کرده‌ایم .

وی افزود: بی‌سوادی در بین سالمندان زیاد است. دختران بازمانده از تحصیل بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و روستاها زندگی می‌کنند.  قبل از انقلاب ۳۸ درصد دختران مدرسه نمی‌رفتند درحالی‌که در شرایط کنونی این وضعیت به کمتر از چهار درصد رسیده است که باید به صفر برسد .

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تاکیدکرد: نرخ بازماندگی از تحصیل در دختران بیشتر از پسران و قابل‌ملاحظه است.

اختلال ارتباطی مسئله جدی هر خانواده است

وی با اشاره به اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان در قزوین اظهار کرد: هدف این طرح افزایش توان ذاتی یک جامعه برای مقابله با آسیب‌هاست که طی دو مرحله اجراشده است و ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت آموزش دیدند و در حال حاضر در این حوزه تسهیل‌گر داریم و باید این طرح ادامه پیدا کند.

ابتکار افزود: طرح گفت وگوی ملی خانواده یکی دیگر از طرح‌های استان قزوین است که دو مرحله آن اجراز شده است. باید فرزندآوری و اهمیت خانواده را مورد تأکید قرار دهیم. آسیب‌های خانواده را می‌شناسیم و مطالعات نشان می‌دهد که اختلال ارتباطی مسئله جدی هر خانواده است.

وی تأکید کرد: این آسیب در همه خانواده وجود دارد و خانواده‌ها برای گفت‌وگو زمان نمی‌گذارند به‌طوری‌که ساعت گفت‌وگو از دو ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش‌یافته است، سوءتفاهم افزایش و قدرت شنیداری و حل‌وفصل مسائل کاهش‌ یافته است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: در فاز اول آسیب‌ها شناسایی‌ شده و مهارت گفت‌وگو و ارتباطی مورد توجه قرارگرفته است. برای تحقق گفت وگوی ملی خانواده باید دانشگاهیان، انجمن اولیا و مربیان و سمن‌ها شرکت کنند تا بتوان برای تضمین سلامت خانواده اقدام کرد.

وی تصریح کرد: ارتباط فکری، عاطفی و خانوادگی مهم است و در این راستا توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر طرح‌هایی است که در حال اجراست.

ابتکار تأکید کرد: انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی بسیار مهم است و در حال حاضر ۴۱ درصد کارمندان دولت زن هستند و به‌زودی کارنامه وزرا در به‌کارگیری بانوان توانمند تهیه خواهد شد. با حمایت استاندار قزوین و اعتماد به بانوان خوشبختانه در سپردن مسئولیت‌های مدیریت به زنان در این استان اقدامات خوبی شده واست  شهر قزوین می‌تواند یک الگوی موفق در کشور باشد .

وی در پایان گفت: قزوین در شکوفایی شهری بسیار موفق عمل کرده و در میان ۱۰۰ شهر جهان به‌عنوان پایلوت انتخاب‌ شده است و در سایر عرصه‌ها هم می‌تواند پیشرو باشید. قزوین شایستگی این را دارد که به‌عنوان نمونه در سطح دنیا معرفی شود و با معرفی فرهنگ و تمدن ما تصویری که در دنیا نسبت به ایران ایجاد شده است را اصلاح کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.