«سارا» که در ۳۱ سالگی فرزند اولش را باردار شده بود، به‌دلیل ابتلا به دیابت بارداری و سابقه گرفتگی عروق اندام تحتانی، روزهای سختی را تا تولد نوزادش سپری می‌کرد.شمارش معکوس برای تولد پسر کوچولو آغاز شده بود که مادر جوان ناگهان به‌دلیل ورم شدید پا دچار مشکل شد.

«سارا» با همسرش پیش دکتر معالج خود رفت. به تشخیص پزشک قرار شد تا موعد زایمان وضعیت جسمانی مادر با دارو کنترل شود، اما چند روز بعد ناگهان شرایط جسمانی زن جوان رو به وخامت گذاشت و با پاره شدن کیسه آب اورژانسی به بیمارستان انتقال یافت.

ساعت ۵ صبح پذیرش انجام شد اما تا رسیدن پزشک معالج به بیمارستان، دو سه ساعتی طول کشید و سرانجام ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح نوزاد به دنیا آمد. همه از تولد پسر کوچولو خوشحال بودند. «سارا» به بخش منتقل شد و نوزادش را در آغوش گرفت و به او شیر داد. وضعیت مادر جوان روبه راه به نظر می‌رسید و پزشک زنان بدون اینکه او را ویزیت کند بیمارستان را ترک کرد.

قرار بود صبح روز بعد مادر و نوزادش از بیمارستان مرخص شوند اما «سارا» دچار تب و لرز شدید شد. دکتر بیهوشی او را ویزیت کرد و آرامبخشی به او تزریق شد. ساعت ۱۰ صبح پزشک زنان «سارا» را ویزیت و اجازه ترخیص او را صادر کرد. از سوی دیگر نوزاد به تشخیص پزشک و به علت زردی باید در بخش نوزادان بستری می‌شد مادر هم ترجیح داد یک شب دیگر در بیمارستان کنار نوزادش بماند.

روز بعد کارهای ترخیص انجام شد. مادر و کودک به خانه رفتند اما ناگهان حال «سارا» بد شد و این بار علاوه بر اینکه تب و لرز سراغش آمده بود، دچار تنگی نفس شد. پدر خانواده هراسان او را به بیمارستان رساند. پزشک دستور بستری سریع او در بخش‌ ای سی یو داد. اما با همه تلاش‌ها زن جوان دچار کمای مغزی شد و در کمتراز ۱۲ ساعت جان باخت.

تأیید قصور پزشک معالج در مرگ مادر جوان

همسر وی برای پایمال نشدن خون زن جوانش از پزشک معالج و بیمارستان خصوصی محل تولد نوزاد شکایت کرد.

با ارسال پرونده به شعبه دوم دادسرای ناحیه ۱۹ تهران، جسد زن جوان برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی انتقال یافت. جلسه کمیسیون پزشکی با حضور ۷ کارشناس متخصص(پزشکی قانونی، بیهوشی، قلب و عروق، پاتولوژی و زنان و زایمان) تشکیل شد. بررسی‌ها نشان داد با توجه به اینکه زن جوان سابقه دیابت بارداری داشته و تحت درمان با انسولین بوده همچنین سابقه بیماری انسدادی عروق اندام تحتانی داشته، پس از زایمان به‌دلیل کاهش تعداد گلبول‌های سفید و علائم بالینی نامناسب باید مورد معاینه پزشک قرار می‌گرفت و با آنتی بیوتیک درمان می‌شد که متأسفانه این کار صورت نگرفته و مرگ این زن نیز به‌دلیل لخته پرانی عفونی در بدنش اتفاق افتاده است. بنابراین پزشک معالج بیمار، به‌دلیل  تشخیص ندادن دقیق و بی‌توجهی به وضعیت بالینی و پاراکلینیکی بیمار و ترخیص زودهنگام او مرتکب قصور شده و به میزان ۳۰ درصد در مرگ وی مقصر شناخته شد .

این پرونده با اعتراض پزشک به حکم صادره این بار در جلسه‌ای با حضور ۹ متخصص برگزار شد. کارشناسان این بار خانم دکتر زنان و زایمان را به میزان ۱۰ درصد در مرگ مادر جوان مقصر شناختند.

به این ترتیب پرونده با صدور کیفرخواست به اتهام قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ تهران به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.

قاضی پرونده پس از شنیدن اظهارات شاکی و متهم و همچنین بررسی نظریه کمیسیون پزشکی و مدارک پرونده پزشک معالج را مقصر شناخته و خانم دکتر را از جنبه عمومی جرم به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی جایگزین یک سال حبس و همچنین پرداخت سی درصد دیه کامل زن مسلمان محکوم کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.