به دنبال تحریم های اقتصادی امریکا علیه سایر کشورها دولتمران این کشورها به دنبال راهی گشتند تا بتوانند امریکا را تضعیف کنند و بار سنگین تحریم ها را از روی دوششان بردارند و چه راهی بهتر از تقویت طلا و تضعیف دلار.

کشورهایی نظیر روسیه که چند سالی است تحت تحریم های امریکا قرار دارند روز به روز در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند تا با این پشتوانه قوی دلار را از مبادلات خود کنار بزنند و از ارزهای ملی در مبادلات تجاری استفاده کنند.

با این حساب سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین سال ها برای سرمایه گذاران در بازار طلا بوده است و قیمت این فلز گران بها از سال گذشته همین موقع تا کنون با رشد ۱۲.۵ درصدی در بازار جهانی همراه بوده است.

چرا افزایش قیمت طلا متوقف شد؟

با افزایش نجومی قیمت طلا تقاضا برای این فلز گران بها کاهش پیدا کرد و سرمایه گذاران در بازار طلا شروع به فروش طلای خود با قیمت پایین تر کردند تا جلوی ضرر را بگیرند و فروش طلا با نرخ پایین بازار جواهرات را تحت فشار قرار داد و منجر به افزایش قیمت آن شد.

چراکه جواهر را می توان به عنوان کالای جانشین طلا در نظر گرفت و در صورتی که مصرف کنندگان قادر به خرید طلا نباشند به دنبال کالای جانشین می‌روند و با افزایش تقاضا برای کالای جانشین قیمت جواهر افزایش پیدا می کند.

در حال حاضر خرید و فروش در بازار جواهر به شدت کاهش پیدا کرده است چراکه مصرف کنندگان نمی‌خواهند با همچین قیمت بالایی جواهر خریداری کنند.با افزایش تنش های ایران و آمریکا قیمت طلا روبه بالا حرکت کرد و فدرال رزرو در آمریکا با افزایش نرخ بهره طلا و نقره قیمت این فلزات گران بها را پایین نگه داشت.

در حال حاضر کارشناسان امور اقتصادی بر این باورند که این اقدام امریکا منجر به کاهش ۰.۲۵ درصدی یا ۰.۵ درصدی قیمت طلا شده است.یکی از مقامات امریکایی در این خصوص می گوید مقامات نباید منتظر بشینند تا فاجعه ای رخ دهد و باید بلافاصله اقدام به حل مشکل کنند. زیرا افزایش ارزش طلا به نفع آمریکا و سیاست های آن نخواهد بود.

در ماه گذشته طلا رشد ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کرد و در حال حاضر با کاهش قیمت آن هیچکس حاضر به فروشش نمی شود و سرمایه گذاران طلای خود را نگه داشته اند و هیچ اقدامی در راستا فروش آن انجام نمی دهند.

در حال حاضر هیچ فروشنده ای در بازار وجود ندارد و همه به دنبال خرید طلا هستند با فزایش تقاضا این احتمال می رود که قیمت طلا آنقدر افزایش پیدا کند که بتواند نرخ بهره را خنثی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.