به گزارش نشریه آمریکایی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در مطلبی با اشاره به توانمندی ناوگان پهپادی نیروهای مسلح ایران نوشت: ایران در حال مبدل شدن به ابرقدرت پهپادی است.

 

«سث جی فرانتزمن» نویسنده این گزارش و مدیر اندیشکده «خاورمیانه» مستقر در آمریکا در این زمینه نوشت : ایران به آرامی در حال تقویت پهپادهای بومی خود است و با استفاده از آن‌ها علیه دشمنانش در کشوری چون عراق توانایی این پهپاد‌ها را می‌سنجد.

نویسنده سپس با ذکر مثالی به حمله موفق پهپادی اخیر در دهم جولای (چهارشنبه ۱۹ تیر) به مواضع دشمنان ایران در شمال عراق اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، ایران در ژانویه (دی ماه گذشته) پهپادهای جدید بسیاری از جمله پهپاد رادار گریز و مجهز به موشک‌های هدایت شونده «شاهد -۱۷۱» و نیز «کمان -۱۲ » که قادر است تا ۱۰ ساعت مسافت ۲۰۰ کیلومتر را طی کند به نمایش گذاشت. پهپادهای صاعقه و شاهد- ۱۷۱ نمونه‌ای از پهپاد «آرکیو-۱۷۰ » آمریکاست که ایران آن را در سال ۲۰۱۱ به تسخیر خود درآورد. پهپاد «شاهد- ۱۲۹» ساخت ایران نیز شبیه به نمونه آمریکایی «ام کیو -۱» پریدیتور است.

نویسنده در بخش دیگر این گزارش با اشاره به توانمندی نظامی ایران نوشت: ایران نه تنها از این پهپادها استفاده عملیاتی می‌کند، بلکه نشان داده که قادر است پهپادهای آمریکا را نیز سرنگون سازد. ایران می‌خواهد با پهپادهای بومی خود در داخل و خارج کشور خودنمایی کند و نشان دهد که می‌تواند با گذر از تحریم‌های آمریکا، توسعه قابلیت‌های نظامی خود را تداوم بخشد. این کشور به همین خاطر از ماه ژانویه تا جولای رزمایش‌های پهپادی را برگزار کرد و حتی تحرکات ناو هواپیمابر آمریکا را زیرنظر گرفت.

در خاتمه این گزارش نویسنده متذکر شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت و توسعه پهپادها پیشگام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.