در پی برگزاری اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه در تهران، با توافق چهار کشور بیانیه پایانی این اجلاس صادر و منتشر شد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

اجلاس چهار جانبه وزراء ارتباطات کشور‌های ایران، جمهوری ترکیه، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۸ (برابر با ۱۷ جولای ۲۰۱۹)، در عمارت کلاه فرنگی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، برگزار گردید. هدف از این اجلاس، گسترش ارتباطات علمی و اقتصادی میان کشور‌های منطقه بود که در آن وزراء چهار کشور، درخصوص آخرین پیشرفت‌های فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزراء حاضر در این اجلاس، به منظور حمایت از مبادله دانش، توسعه بازار و فراهم کردن فرصت برای ظرفیت سازی در منطقه، با ابتکار پیشنهادی وزیر ارتباطات ایران در اجلاس وزراء باکو (دسامبر ۲۰۱۸)، مبنی بر راه اندازی یک مرکز برنامه ریزی، سازماندهی و سرمایه گذاری رویداد‌های منطقه‌ای برای استارتاپ‌ها، موافقت کردند.

همچنین وزراء شرکت کننده در اجلاس، به عنوان اولین مرحله از انجام اهداف فوق، با سازماندهی ۸ رویداد استارتاپی (دو رویداد در هر کشور)، در یک سال آتی، توافق کردند. ترویج همکاری‌های صنعتی با تقویت ارتباط میان شرکت‌ها، شناسایی نیاز‌های آموزشی استارتاپ‌ها در زمینه توسعه کسب و کار، تبادل اطلاعات تخصصی و ارتباطات بازار، توسعه خدمات حوزه ICT و آموزش برای جوامع کسب و کار ملی و منطقه‌ای، ارائه بسته‌های آموزشی، بررسی ابزار‌های روش شناسی که توسط هر یک از کشور‌ها برای استارتاپ‌های منطقه ارائه شده است و فراهم آوردن فرصتی منحصر به فرد برای بررسی اکوسیستم سایر استارتاپ‌ها، بازدید از فضا‌های همکاری، مرتبط شدن با سرمایه گذاران و همچنین کسب تجربیات ارزشمند در راه اندازی استارتاپ، از دستاورد‌های مهم این اقدام مشترک خواهد بود.

این دستاورد نشان می‌دهد که با اراده سیاسی، پایداری و مشارکت چند جانبه می‌توان پیچیده‌ترین مسائل را حل کرده و راهکار‌های عملی موثری را به اجرا گذاشت. این رویداد پیامی دلگرم کننده و محکم است که تلاش‌های ما در جهت ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای همگی ملت‌های منطقه و مقابله با یکجانبه گرایی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.