«آیا زنان مجرد شاد ترند؟» این عنوان خبری بود که چند روز پیش بخش فارسی زبان شبکه بی بی سی آن را منتشر و برای بیشتر دیده شدن خبر، به تبلیغ آن در صفحه اینستاگرام خود نیز پرداخت.

خبری که شاید در ابتدا یک مطلب پژوهشی و تحقیقی به نظر آید اما کمی دقت به مضمون آن نشان می دهد که این مطلب تنها یک پژوهش نیست و شروعی برای یک هدف بلند مدت است.

 

هدفی به نام «کاهش ازدواج و جمعیت کشورهای فارسی زبان و مسلمان» که پشت ظاهر عادی و معمولی اخبار بی بی سی پنهان است اما نشان از تلاش برای به راه انداختن یک جریان فکری می دهد.

جریانی که سناریو اولیه آن در قالب یک خبر پژوهشی آن هم در بخش فارسی زبان شبکه بی بی سی منتشر می شود و نگارش مطلب به حدی زیرکانه است که مخاطب تصور وجود جریانی فکری برای تغییر شیوه زندگی وی را حس نمی کند.

این سناریو چند روز پیش با انتشار خبری با مضمون اینکه «آیا زنان مجرد شادترند؟» شروع شد. در ادامه این مطلب نیز بی بی سی به برخی مزایای تجرد! پرداخته و نوشته است:

«مجردها روابط اجتماعی بهتر و محکم‌تری دارند، از تحصیلات بهتر برخوردارند و از شغل خود بیشتر از افراد متاهل لذت می‌برند، غذاهای سالم‌تر می‌خورند و در سن پیری تنهایی را کمتر احساس می‌کنند.

تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مجردها ۲۵ درصد جمعیت عصر پساصنعتی را تشکیل می‌دهند. فرصت‌های شغلی، آزادی‌های مالی، شهرنشینی، آزادی زنان، سکولاریزم جهانی و نظام‌های رفاهی سبب شده‌اند که نیازهای اقتصادی، اجتماعی افراد به ازدواج و تشکیل یک خانواده‌ای سنتی کاهش یابد.»

2560619

در ادامه این مطلب نیز تجربه چندین بانوی آسیایی و مسلمان از کشورهای افغانستان و پاکستان درباره مزایای مجردی مطرح شده و به این شکل طرح آراستن چهره تجرد در مقابل ازدواج کلید می خورد. به نحوی که بازگو کردن احساس دختری افغانستانی از مزایای طلاق و گرفتن جشن طلاق نیز بخشی از خبر بی بی سی را تشکیل می دهد.

در بخش دیگری از این مطلب نیز با تشویق زنان و دختران به حمایت از افزایش تجرد، به توهین به شخصیت وجودی زن و انکار غریزه انسانی «تولید نسل» پرداخته شده است.

به طوری که در ادامه این خبر آمده است: «ما همه باید با هم به حمایت از دخترانی برخیزیم که خود را فراتر از وسیله تولید نسل و ارضای خاطر دیگران می‌بینند و به آنان اطمینان بدهیم که به نیرو و همت‌شان باور کرده و به دیده قدر نگریسته می‌شوند.»

2560620

اما نکته قابل توجه آن است که حمایت شبکه بی بی سی از تجرد و تلاش برای منصرف کردن جوانان از ازدواج تنها به بخش فارسی زبان این شبکه محدود میشود. بخشی که مخاطبان اصلی آن کشورهای مسلمان نشینی ازجمله افغانستان، تاجیکستان و ایران هستند.

تلاش رسانه رسمی بازتاب دهنده خط فکری رسانه رسمی انگلیس برای کاهش آمار ازدواج، کاهش فرزند آوری و در نهایت کاهش جمعیت در کشورهای آسیایی به ویژه ایران در حالی انجام می شود که دولت انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با ارائه تسهیلات مختلف در حال تشویق کردن جوانان به ازدواج و تولد فرزند بیش تر هستند.

2560621

تشویق‌های دولت انگلیس برای افزایش فرزند آوری شهروندان

از سال ۱۹۹۰ و به دنبال کاهش نرخ ازدواج ها و از سوی دیگر افزایش میزان طلاق ها، طرح های تشویق به ازدواج در اروپا اجرا شد. بر اساس این طرح ارائه تسهیلات مالی، کاهش پرداخت مالیات شهروندی، اختصاص بودجههای خاص به زوج های جوان به منظور ترغیب جوانان به ازدواج انجام می شود. علت اصلی اعطای این امتیازها نیز افزایش ارزشهای خانوادگی و کاهش شمار فرزندان تک والدینی مطرح شده است.

به علاوه کاهش نرخ ازدواج در انگلیس طی سال های اخیر موجب نگرانی مسئولین این کشور شد و ۳ سال پیش دیوید کامرون نخست وزیر این کشور اعلام کرد: خانواده پایه و اساس جامعه را تشکیل می دهد و به منظور ترغیب افراد جامعه به تشکیل خانواده، زوج های جوان مشمول تخفیف مالیاتی خواهند شد.

از سوی دیگر فرزندآوری به عنوان یکی از مسائل مهم در سیاست گذاری های دولت بریتانیا به شمار می رود و دولت برای تشویق زوج ها به تولد فرزند بیشتر امتیازات و تسهیلات مالی، شغلی و رفاهی گوناگون به آنها ارائه می دهد.

2560622

به طوری که بر اساس طرح های تشویق به فرزندآوری، مادران شاغل میتوانند برای تولد فرزند خود حدود ۵۲ هفته مرخصی زایمان دریافت کنند و در ایام این مرخصی نیز از تمامی مزایای شغلی و ارتقا جایگاه بهره مند خواهند شد.

از سوی دیگر دولت انگلیس برای تولد هر فرزند، علاوه بر اعطا انواع کمک هزینه به والدین، خدمات مختلفی ازجمله امکانات رفاهی در ایام تحصیل کودک و تامین هزینه های رشد طفل را برای والدین فراهم می کند.

با وجود مصوب بودن شرایط قانونی برای تشویق شهروندان به ازدواج و به ویژه فرزندآوری در انگلیس، شاهد تلاش بریتانیا برای کاهش نرخ ازدواج جوانان در کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان و ایران هستیم. تلاشی که از طریق رسانه رسمی این کشور و به صورت غیر مستتقیم در حال انجام است و با مطرح کردم معایب ازدواج، تجرد را به افراد القا می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.