۲۹۰ نماینده و ۳۱۰ صندلی که هر شش ماه یک بار تغییر می کند و نمایندگان باید از گوشه ای به گوشه دیگر مجلس کوچ کنند؛ هرچند این حکایت کرسی های مجلس و ساکنان آن است اما اتفاقات سه شنبه صحن علنی بهارستان حداقل تا پایان مجلس دهم تکلیف ساکن صندلی ۲۹۴ را مشخص کرد.

روز سه شنبه وقتی انتخاب ۳ حقوقدان شورای نگهبان از میان ۵ گزینه معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه در دستورکار مجلس قرار گرفت  محمد دهقان نماینده ۱۶ ساله مجلس که  صندلی شماره ۲۹۴ را در دور جدید قرعه کشی صندلی های مجلس، از آن خود کرده بود و نامش در این لیست مشاهده می شد با وجود آنکه با بسیاری از همکارانش به لحاظ سیاسی تفاوت سلیقه داشت اما به پاس سال ها حضور در مجلس، رای ۲۳۰ نفر از نمایندگان را در کنار خود دید تا با این رای به جمع اعضای شورای نگهبان بپیوندد. حال در اولین روز از غیبت دهقان در مجلس یا بهتر  بگوییم اولین روز بعد از استعفای او از سمت نمایندگی، صندلی اش خالی بود؛ «صندلی ۲۹۴».

هرچند این روزها به علت رفت و آمد بی وقفه نمایندگان در بین صندلی های صحن، اغلب صندلی ها در اکثر دقایق صحن علنی، خالی از سکنه به نظر می رسند و چیز جدیدی نیست اما ماجرای خالی بودن صندلی ۲۹۴ حکایتی متفاوت داشت. حکایتی که به چشم همسایگان آن صندلی هم آمده بود.

 

فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب و قصر شیرین از جمله نمایندگانی است که چندماهی می شد که به فاصله چند صندلی و نزدیک به دهقان می نشست او در این باره به خبرآنلاین می گوید: من و آقای دهقان چون هر دو حقوقی بودیم بر بسیاری از مسائل اتفاق نظر داشتیم  اما به لحاظ سیاسی با هم اختلافات زیادی داشتیم.

او ادامه می دهد: آقای دهقان برخلاف آن  پس زمینه سیاسی، شخصیت موثری بود و در تصویب قوانین در جهت مبارزه با فساد نقش موثری داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا بحث سیاسی هم  با یکدیگر داشتید گفت: آقای دهقان هم مانند همه نمایندگان نگاه سیاسی مخصوص به خود را داشتند اما شان قانون گذاری  و نمایندگان را داشت که مسلم است هرچه فردی در این مجلس بیشتر حضور داشته باشد این پختگی بیشتر می شود . او به لحاظ تخصصی که داشت در زمینه قانون گذاری تاثیر در روند تصویب قوانین داشت و اکنون که رفته است این جای خالی بیشتر احساس می شود.

تجری می گوید: یکی از مهمترین ویژگی های دهقان این بود که او به چیزی که اعتقاد داشت به همان عمل می کرد و اینگونه نبود که در خفا یک چیز بگوید و در ظاهر به گونه ای دیگر عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.