یکی از مقامات شرکت "پی کی ان اورلن" که بزرگترین پالایشگر نفت لهستان است، اعلام کرد با وجود ادامه پاکسازی پس از رسوایی آلودگی نفت روسیه در آوریل که روند صادرات این کشور را مختل کرد و نارضایتی خریداران را برانگیخت، کیفیت نفت روسیه وخیم‌تر شده است.

همزمان رومان روژشکو، یکی از مظنونان اصلی در تحقیقات روسیه در خصوص آلودگی نفت صادراتی این کشور خواستار پناهندگی سیاسی از لیتوانی شده است که شرکت "پی کی ان اورلن" در آنجا یک پالایشگاه دارد.

بیش از یک هفته قبل شرکت لوک‌اویل که دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است، موفق شد عرضه نفت را پس از آلودگی خط لوله دروژبا به ماده شیمیایی کلرید اورگانیک، به طور کامل احیا کند.

میزان زیاد این ماده در خطوط لوله نه تنها برای تجهیزات پالایشگاهی خطرناک است و باعث خوردگی و نابودی تجهیزات پالایش می‌شود بلکه برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند نیز مضر است و این ماده در دمای بالا گاز سمی تولید می‌کند که شبیه گاز مورد استفاده در جنگ جهانی اول است.

روسیه با انجام تحقیقات در این خصوص،  به نتیجه رسید که آلودگی عمدی بوده و روژشکو یکی از مظنونان اصلی بوده است.

در حقیقت روسیه بر این باور است که اتفاق مذکور، توطئه سازمان یافته از سوی شرکت حمل نفت کوچکی بوده که روژشکو مدیر آن بوده است.

شرکت ترانس‌نفت مالکیت و اداره تمامی خطوط لوله نفت روسیه از جمله دروژبا را در دست دارد و روژشکو مظنون است نظارت شرکتی را بر عهده داشته که مواد شیمیایی خطرناک را به این خط لوله وارد کرده است.

اما همین شرکت اعلام کرده که اسنادی از ترانس‌نفت دریافت کرده که نفت تحویل داده شده، پاک بوده است.

هنوز معلوم نیست لیتوانی روژشکو را که بنا بر حکم اینترپل، بازداشت شده است، تحویل روسیه خواهد داد یا خیر. دستگیری سه ماهه وی تایید شده و روسیه ۴۰ روز فرصت دارد تا برای استرداد وی درخواست کند.

در این بین، یکی از مقامات خط لوله لهستان به رویترز گفت: کیفیت نفت روسیه بدتر شده اما همچنان ارزش فرآوری دارد.

روسیه اکنون آماده می‌شود نفت آلوده در خطوط لوله را با نفت پاک رقیق کند اما این استراتژی با چالش روبروست و شرکت‌های نفتی روسیه اعلام کرده اند چنین اقدامی کیفیت و قیمت نفت صادراتی را برای مدت طولانیتری ضعیف می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به گفته برخی از شرکت‌های نفتی روسیه، ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۰ پاکسازی خط لوله نفت زمان ببرد و بر این باورند که خط لوله باید کاملا تخلیه شود و نفت آلوده به قیمت ارزانتر فروخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.