آل اسحاق در مصاحبه با رادیو بیان داشت: نظام بانکی در همه کشورهای دنیا نقش جدی و در جمهوری اسلامی ایران نقش محوری دارد.

وی در ادامه گفت: دوز حضور و تاثیر بانکها در همه شاخه های اقتصادی اعم از توسعه تجارت، خدمات و فعالیت های روزمره به شدت زیاد شده و به جایی رسیده که رئیس جمهور می گوید: " البانک و ما ادراک ما البانک".

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: نظام بانکی در ایران موفق به همراهی مثبت با اولویت های اقتصادی کشور اعم از تولید، واحدهای کوچک و متوسط، سرمایه گذاری و پس انداز و هزینه ها نشده است.

آل اسحاق با تأکید بر اینکه نگاه به نظام بانکی باید متناسب با اقتضائات نظام جمهوری اسلامی ایران باشد عنوان کرد: متاسفانه این نگاه در حال حاضر یک نگاه واقعی نیست البته ما افراد فهیم، دانشمند، حرفه ای و متعهد زیادی در نظام بانکی داریم اما جهت گیری کلی بر محورهایی است که با اقتضائات جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: نظام بانکی در ایران معتقد است به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید فقط سوددهی کند درصورتیکه در مجامع دیگر سود و ضرر با هم در نظر گرفته می شوند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظام بانکی در همه کشورهای دنیا عاملی برای خدمت رسانی و تسهیل مبادلات است بیان داشت: بانکها در ایران به جای ارائه سرویس و خدمات، بیشتر به خرید و فروش پول روی آورده اند و نه به عنوان یک بنگاه تسهیل کننده بلکه به عنوان بنگاه سودآور عمل می کنند. خرید و فروش پول در بانکها هم از نظر شرعی و هم مبانی حرفه ای مشکل دارد.

آل اسحاق با انتقاد از اینکه دارایی های بانکها در جهت وظایف بانکی شان صرف نمی شود گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد دارایی بانکها فریز شده چراکه با پول های مردم ملک و سرقفلی و غیره خریدند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در خاتمه با بیان اینکه بازار سرمایه گذاری هرینه سرمایه در گردش را به گردن نظام بانکی انداخته مطرح کرد: نگاه سیاسی به مدیریت بانکی، حرفه ای عمل نکردن و استفاده نابجا از نظام بانکی از جمله مشکلات نظام بانکی در ایران است که باید متحول شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.