بنا به گزارش پایگاه اطلا‌ع رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، ترامپ در سه پیام توییتری و در دو حضور خود در رسانه‌ها، بار دیگر، «الکساندریا اوکاسیو کورتز» از ایالت نیویورک، «الهان عمر» از ایالت مینه‌سوتا، «رشیده طالب» از ایالت میشیگان و «آیان پرسلی» از ایالت ماساچوست را ضد آمریکایی و ضدیهودی خطاب کرد.

این رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا درجمع خبرنگاران در خصوص حملات اخیر خود به این نمایندگان دموکرات گفت: «نمی‌توانم که از نظر سیاسی چنین کاری خوب یا بد است، اصلاً اهمیتی برای من ندارد».

وی ادامه داد: «خیلی‌ها می‌گویند که کار خوبی بوده است. نمی‌دانم خوب بوده یا اینکه بد بوده است. من می‌توانم این را به شما بگویم: شما نمی‌توانید به این شکل درباره کشور ما حرف بزنید، نه تا وقتیکه من رئیس‌جمهور هستم».

ترامپ که از انتقادات این نمایندگان کنگره از وضعیت «اسفناک» اردوگاههای مرزی آمریکا به خشم آمده بود، یکشنبه هفته گذشته در پیام‌هایی توییتری، چهار زن نماینده کنگره را مورد حمله قرار داد و در بخشی این توئیت‌های خود از آن‌ها خواست به جای انتقاد از آمریکا به کشور خود برگردند و به وضع آنجا رسیدگی کنند.

ترامپ مدعی شد: «این زنان، چیزهای وحشتناکی درباره کشور و مردم ما گفته‌اند. هیچ کس نباید اجازه چنین کاری داشته باشد و اگر می‌خواهند چنین کنند، به خودشان مربوط است اما نمی‌توانم تصور کنم که بتوانند عملکرد خوبی در انتخابات داشته باشند».

وی ادامه داد:‌«اگر دموکرات‌ها می‌خواهند، از افرادی حمایت کنند که از کشور ما متنفر هستند....به خودشان ربط دارد اما من مجبور به چنین کاری نیستم. فکر می‌کنم آنچه آنها می‌گویند و آنچه که گفته اند، یک بی‌آبرویی برای دموکرات‌ها و صراحتاً برای کشور ما بوده است».

توهین‌های جدید آمریکا درست یک روز بعد از آن مجدداً مطرح شده است که ترامپ خود را از شعارهای طرفدارانش تبرئه کرد که در اظهاراتی نژادپرستانه فریاد زده بودند که ترامپ، «ایلهان عمر» یکی از نمایندگان زن رنگین‌پوست کنگره که هنگام کودکی به آمریکا مهاجرت کرده را به کشورش بازگرداند.

ترامپ این شعارهای نژادپرستانه را تقبیح کرد و گفت که از شنیدن آنها خوشحال نشده است و با آن مخالف است اما صبح جمعه، بعد از آنکه بسیاری از رسانه‌ها، شعارهای نژادپرستانه طرفداران ترامپ را محکوم کردند و گزارش‌هایی را به واکنش عمر و استقبال گسترده از این نماینده در فرودگاه مینه‌سوتا تخصیص دادند، ترامپ تغییر موضع داد و بار دیگر توهین‌های خود را تکرار کرد.

وی به اظهارات عمر در فرودگاه مینه‌سوتا اشاره کرد و گفت: «من ناراحت می‌شوم وقتی یک نماینده زن کنگره می‌گوید، می‌خواهم به کابوس رئیس‌جمهور تبدیل شود. می‌خواهد به کابوس رئیس‌جمهور تبدیل شود. او شانس آورده که در جایگاه فعلی قرار دارد. بگذارید به شما بگویم، چیزهایی که او گفته است، یک بی‌آبرویی برای این کشور است».

یکشنبه هفته گذشته به دنبال حملات ترامپ علیه زنان کنگره، بیش از نیمی از کاندیدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ از توئیت‌های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کرده و سخنان او را محکوم کردند.

کنگره آمریکا نیز طی قطعنامه‌ای علیه ترامپ اعلام کرد: «هر یک از اعضای این نهاد، دموکرات و جمهوری‌خواه، باید در محکوم کردن توئیت‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور به ما ملحق شود».

این اظهارات ترامپ حتی واکنش کشورهای خارجی را نیز در پی داشت. «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کردند و از او خواستند تغییر رویه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.