نشریه آمریکایی هیل نوشت: ایران بی هیاهو مشغول افزایش تدریجی زرادخانه پهپادهای تولید داخل است.این نشریه در گزارشی به قلم ست فرانتزمن در پایگاه اینترنتی خود نوشت: گفته می شود دهم ژوئیه پهپادهای ایرانی به گروهی ( تروریستی) در شمال عراق حمله کردند.

این حمله سه هفته پس از سرنگونی یک پهپاد پیشرفته آمریکایی بر فراز دریای عمان انجام شد.قدرت پهپادی ایران، محدود به آبهای برون ساحلی ایران یا کشورهای همسایه نیست و هم اکنون در حال تبدیل شدن به تهدیدی منطقه ای علیه آمریکا و متحدان آن است.حزب الله لبنان که در سال های گذشته پهپادهایی به داخل فلسطین اشغالی به پرواز درآورده است، ناوگان پهپادهای خود را که ایران تامین می کند بهبود بخشیده است و اکنون تهدید می کند در جنگ در آینده از آنها علیه رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

حزب الله نخستین بار از پهپاد مرصاد استفاده کرد. این پهپاد مبتنی بر یک مدل ایرانی مشابه پهپادهای ابابیل و مهاجر ایران است.به نظر می رسد فناوری ایران در زمینه پهپادها پیوسته پیشرفته تر می شود. ایران از دهه ۱۹۸۰ به دنبال تقویت نیرویی متشکل از پهپادهای تولید داخل بوده است.ایران ماه ژانویه پهپادهای جدید زیادی به نمایش گذاشت. بنا بر اعلام رسانه های ایران، از جمله این پهپادها عبارتند از پهپاد رادار گریز شاهد-۱۷۱ مجهز به موشک های هدایت شونده، و پهپاد کمان ۱۲، که ظاهراً می تواند بالغ بر ۱۰ ساعت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند.

بعضی از پهپادهای ایران، در اصل، با استفاده از مهندسی معکوس از روی پهپادهای آمریکایی ساخته شده اند. پهپادهای صاعقه و شاهد ۱۷ ایران، نسخه ساخته شده از روی پهپاد سنتینل آر کی- ۱۷۰ هستند که ایران سال ۲۰۱۱ توقیف کرد. پهپاد شاهد ۱۲۹ مشابه پهپاد ام کیو-۱ پرداتور آمریکا است.این نشریه نوشت : ایران نه تنها نشان داده است که می تواند از پهپادها استفاده کند بلکه نشان داده است که قادر به انهدام پهپادهای آمریکایی نیز هست.

ایران می خواهد پهپادهای خود را در داخل و خارج به رخ بکشد تا نشان دهد که می تواند تحریم ها را دور بزند و به توسعه این توانمندی نظامی ادامه دهد. به همین دلیل است که ایران از ماه ژانویه تا ژوئیه رزمایش هایی با پهپادها انجام داده و گفته است که حتی تحرکات یک ناو هوایپمابر آمریکایی را زیر نظر گرفته است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که آمریکا برچسب سازمان تروریستی به آن زده است، در راس تلاش های اخیر پهپادهای ایران قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.