نی جیان سفیر چین در امارات متحده عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی امارات (وام) از تصمیم ایران برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش ابراز تاسف کرد و گفت: این، باور قطعی ماست که اجرای موثر و کامل برجام طبق الزامات قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت سازمان ملل تنها راه عقلانی و معتبر برای کاهش تنش‌ها و حل موضوع هسته‌ای ایران است.

وی ادامه داد: اجرای برجام همچنین شرایط را برای حل سایر مسائل از طریق یک مذاکره برابر فراهم می‌کند.

این دیپلمات چین تصریح کرد: در شرایط کنونی تمام طرف‌ها باید خونسردی خود را حفظ کنند و از خود خویشتنداری نشان دهند و به گفت‌وگو در چارچوب برجام پایبند باشند. جامعه بین‌الملل نیز می‌بایست از چند جانبه‌گرایی و نظم جهانی طبق حقوق بین‌الملل پیروی کند و به دنبال راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک برای رفع مشکلات از طریق گفت‌وگوی برابر باشد.

نی جیان تاکید کرد که کشورش در تلاش است تا نقش خود را برای برقراری صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس ایفا کند.

وی همچنین روابط چین با امارات را در بهترین شرایط خود در تاریخ توصیف کرد و گفت: منطقه خلیج (فارس) از اهمیت بسیار بالایی برای تامین انرژی در سطح بین‌الملل و ثبات و امنیت جهانی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت یک سال از نقض برجام توسط آمریکا و خروج این کشور از این توافق و در پی تعلل اروپا برای انجام اقدامات عملی برای حفظ توافق جمهوری اسلامی ایران سرانجام اعلام کرد که می‌تواند در هر سطحی اورانیوم را غنی‌سازی کند و در دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش، غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق، یعنی ۳.۶۷ درصد بالاتر برده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.