چند سالی می‌شود که خرید و فروش رمزارزها در دنیا بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته و افراد بیشتری در این حیطه فعالیت دارند.

البته در مدت اخیر، قیمت این رمز ارزها به ویژه مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها که بیت‌کوین نام دارد، نوسانات شدید قیمتی داشته و پس از یک دوره رشد ناگهانی قیمت، بار دیگر در مدار نزول قرار گرفت و قیمت آن کاهش یافت.

با فراگیر شدن بیت‌کوین، خرید و فروش و سایر راه‌های درآمدزای آن در ایران نیز به طور غیررسمی رایج شد و این در حالی است که بر اساس قانون، خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است.

البته این روزها در ایران بیش از خرید و فروش بیت‌کوین، استفاده از ماینرها (استخراج‌کننده‌ها) رواج بیشتری یافته و برخی افراد با واردات ماینر به دنبال ایجاد درآمدی برای خود هستند.

این ماینرها برق زیادی مصرف می‌کنند و همین امر سبب شده برخی افراد با استفاده از برق‌های صنعتی و کشاورزی که قیمت ارزان‌تری دارد، برای ماینینگ استفاده کنند، اما دولت در هفته‌های اخیر با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و گفته می‌شود که وزارت نیرو نیز در حال بررسی برای وضع تعرفه‌ای درخصوص ماینینگ بیت‌کوین است.

این در حالی است که هنوز خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع بوده، اما نکته جالب‌تر اینکه تاکنون مواردی از برخورد با فعالان این رمزارز اعلام نشده است.

همچنین شنیده‌ها حاکی از ورود برخی صرافی‌ها به خرید و فروش بیت‌کوین است و این در حالی است که بانک مرکزی ممنوعیت خرید و فروش بیت‌کوین یا هر رمزارز دیگری را مورد تاکید قرار داده است.

اما در این رابطه کامران سلطانی‌زاده، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه طبق قانون خرید و فروش ارز مجازی تاکنون به صورت رسمی هم قابل تایید نبوده است، اظهار کرد: تا زمانی که قانون این اجازه را به ما ندهد، خرید و فروش بیت‌کوین را انجام نمی‌دهیم، اما در عین حال تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص دیده می‌شود که صراف هم نیستند و کسی هم با آن‌ها برخوردی نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه مخالف فعالیت غیرقانونی در هر موردی هستیم، تصریح کرد: در این موارد باید زیرساخت قانونی ایجاد شود که فعالیت‌ها به فضای غیررسمی سوق پیدا نکند.

سخنگوی کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: ما هیچ صرافی را نمی‌شناسیم که اقدام به خرید و فروش بیت کوین کند، چراکه اگر این کار هم انجام شود، هیچکس آن را به طور رسمی انجام نمی‌دهد، اما در صورت مواجهه با چنین مواردی آن‌ها را به نهادهای مسئول در این باره معرفی می‌کنیم.

استفاده از رمزارزها زمانی در ایران رواج بیشتری پیدا کرد که بانک مرکزی در سال گذشته به طور جدی آن‌ها را در دستور کار خود قرار داد و حتی آیین‌نامه ابتدایی درخصوص فعالیت‌ بین‌کوین‌ها نیز از سوی این بانک منتشر شد.

اما نکته مبهم اینجاست که از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این رابطه انجام نشده و به نوعی مسکوت ماند.

در هفته‌های گذشته نیز تنها واکنش بانک مرکزی به افزایش استفاده از رمزارزها و ماینرها این بود که خرید و فروش بیت کوین را غیرقانونی دانست و تاکید کرد که هیچ مجوزی از سوی بانک مرکزی به هیچ نهادی برای ایجاد رمزارز داده نشده است.

با این حال با وجود غیرقانونی بودن خرید و فروش بیت‌کوین هیچ مقابله‌ای با آن نیز انجام نشده یا اگر هم شده اطلاع‌رسانی نشده است، بنابراین می‌توان گفت که اکنون خرید و فروش بیت‌کوین یا سایر رمزارزها قانونی نیست، اما با توجه به اینکه مقابله‌ای هم با آن نمی‌شود، چندان غیرقانونی هم نیست.

به نظر می‌رسد که دولت هنوز تصمیم قطعی در خصوص این رمزارزها نگرفته است و پس از تصمیم قطعی، اقدامات درباره آن انجام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.