به گزارش رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا همچنین دولت پکن را بر اعمال فشار بر سایر کشورها برای عدم حضور در کنفرانسی به میزبانی آمریکا درباره آزادی مذهبی متهم کرد و گفت: چین محل یکی از بدترین بحران‌های حقوق بشری در تاریخ ما به شمار می‌رود. به واقع می‌توان گفت که این لکه ننگی در قرن است.

وزیر خارجه آمریکا در آخرین روز از کنفرانس بین‌المللی آزادی مذهب در واشنگتن ادامه داد: مقام‌های دولت پکن سایر کشورها را از حضور در این کنفرانس سه روزه به میزبانی آمریکا منع کردند؛ 106 کشور در این رویداد حضور داشتند.

وی همچنین گفت: آیا چنین رفتاری در دولت پکن دقیقا با تضمین باورهای مذهبی که در قانون اساسی چین یافت می‌شود، مطابقت دارد؟

وزیر خارجه آمریکا همچنین به کشورهایی که از فشارهای چین برای عدم حضور در این کنفرانس تبعیت نکردند، تبریک گفت و ادامه داد:‌ می‌دانیم که دولت چین از برخی از کشورها خواست تا در این کنفرانس حضور نداشته باشند. نمی‌توانیم تعداد دقیق آنهایی را که در این نشست حضور نیافتند، تایید کنیم.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با قربانیان آزارهای مذهبی از کشورهایی چون چین، ترکیه، کره شمالی، ترکیه و میانمار در کاخ سفید دیدار کرد.

دولت پکن روز پنجشنبه هرگونه اظهارنظر درباره نقض‌های مذهبی و حقوق بشری را رد کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: در چین، چنین چیزی که آزار و اذیت مذهبی گفته می‌شود، وجود ندارد. از آمریکا می‌خواهیم به صورت درستی به سیاستهای مذهبی چین و وضعیت آزادی مذهبی در کشور بنگرد و از این بهانه برای دخالت در امور سایر کشورها استفاده نکند.

مایک پنس، معاون ترامپ نیز در همین کنفرانس گفت، مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین نباید بر تعهدات آزادی مذهب اثر بگذارد و ادامه داد: نتیجه مذاکرات ما با پکن هر چه می خواهد باشد، شما باید مطمئن باشید که مردم آمریکا در کنار مردم تمامی باورها و عقاید در چین هستند. ما به امید روزی هستیم که آنها بتوانند بدون ترس از آزار و اذیت و تحت پیگرد قرار گرفتن، آزادانه با باورهای خود زندگی کنند.

دولت ترامپ در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه مقام‌های چینی بابت سیاست‌هایشان در استان سین‌کیانگ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.