امروز (چهارشنبه) بعد از برگزاری اجلاس چهار جانبه بین المللی با حضور وزرای ارتباطات کشور‌های ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با کنستانتین ناسکوف وزیر ارتباطات روسیه به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آذری جهرمی با اشاره به اینکه بیشتر همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در حوزه نظامی بوده است و باید با مشخص کردن هدفی به عدد مشخصی از همکاری‌های تجاری برسیم، گفت: ایران به لحاظ جمعیتی از بازار خوبی در خاورمیانه برخوردار است و این ظرفیت وجود دارد تا تقاضای دو جانبه را به لحاظ تجاری بالاتر ببریم.

وی زمینه‌های همکاری را در حوزه هایی، چون گسترش شبکه ارتباطات ثابت، فیبرنوری، تجهیزات شبکه و انتقال، سوپر کامپیوتر‌ها و همچنین همکاری‌های مشترکی در حوزه پلتفرم‌ها از قبیل تاکسی‌های اینترنتی، موتور جست وجو و سیستم عامل دانست و افزود: در گذشته روی بازار و شرکت‌های روسی مطالعات کرده ام و زمینه همکاری گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد و از طرفی شرکت‌های ایرانی ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارند و شرکت‌های سرمایه گذاری روسی می‌توانند در زمینه تامین مالی با آن‌ها همکاری کنند و سود خوبی نیز ببرند.

وزیر ارتباطات با اشاره به استفاده مردم ایران از محصولات روسی، چون نرم افزار کسپرسکی تصریح کرد: تهدیدات آمریکا هر روز بیشتر می‌شود بنابراین به دنبال جایگزینی‌های خوبی برای محصولات مختلف هستیم.

آذری جهرمی بر انجام مذاکرات بخش‌های خصوصی و بانک‌های مرکزی دو طرف پیرامون گسترش همکاری‌ها تاکید کرد.

معرفی شرکت‌های ایرانی برای سرمایه گذاری روسی

کنستانتین ناسکوف وزیر ارتباطات روسیه نیز نخستین سفرش به ایران را فشرده دانست و با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سفر بعدی این فرصت را داشته باشد تا از ایران بازدید کند، گفت: باید بتوانیم تا در همکاری‌های تجاری دو کشور کمیت را به کیفیت تبدیل کنیم و به اعداد و ارقام مشخصی این همکاری را برسانیم.

وی با اشاره به ورود بعضی از شرکت‌های روسی به بازار ایران، افزود: در کلیه عرصه‌های بین المللی احتیاج به گوناگونی محصولات و خدمات است تا از انحصارگرایی پرهیز شود البته در بعضی از زمینه‌ها شاید اولویت‌های دو کشور با هم منطبق نباشد، اما می‌توانیم منافع مان را با هم یکی کنیم که به عنوان مثال یکی از اولویت‌های روسیه تولید سیستم عاملی است که برای کاربران موبایل قابل استفاده باشد که در چنین زمینه‌هایی می‌توانیم همدیگر را در آن‌ها کامل کنیم.

ناسکوف به وجود مشکلاتی از سوی شرکت‌های مادر در زمینه به روز رسانی محصولات حوزه فناوری اطلاعات، اشاره کرد و افزود: می‌دانم که در ایران برنامه نویسان قوی وجود دارند و می‌توانیم در زمینه تولید یک سیستم عامل با هم همکاری داشته باشیم.

وزیر ارتباطات روسیه با بیان اینکه کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات دو کشور روسیه و چین در حال همکاری با هم هستند، اظهار کرد: فکر می‌کنم با داشتن بازار بزرگ روسیه، ایران و چین می‌توانیم رقیبی برای سیستم عامل‌های آمریکایی ایجاد کنیم.

ناسکوف با اشاره به تهیه بسته از مجموعه شرکت‌ها و محصولات روسی علاقمند به همکاری با ایران افزود: سازمان تخصصی تشکیل دادیم با نام شرکت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات روسیه تا زمینه همکاری‌های بین المللی با سایر کشور‌ها برای ورود به بازار‌های یکدیگر کمک کند و حرکت آن‌ها را در این مسیر تسهیل کند و ایران را به عنوان کشوری با اولویت برای توسعه همکاری‌ها در این سازمان معرفی می‌کنیم.

وی در پایان زمان تهیه بسته تجاری شرکت‌ها و محصولات روسی برای تجارت با طرف‌های ایرانی را در شهریور ماه اعلام کرد.

در ادامه دو طرف در زمینه انتخابات دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات به تبادل نظر پرداختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.