ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس درباره تاثیری افشاگری‌های اخیر درباره فساد برخی مسئولان و تاثیر آن بر اعتمادسازی یا اعتمادزایی افکارعمومی گفت: برگزاری این دادگاه‌ها بد نیست، در جامعه آمریکا هم همین کار را می‌کنند، اما حرف مردم این است که چرا این افراد الان محاکمه می‌شوند و زمانی که در مسند قدرت بودند و این فسادها را مرتکب شدند، همان زمان بازداشت و محاکمه نشدند.

کسی که ۱۵۰ پرونده فساد داشته چرا با تاخیر محاکمه شده است؟

وی افزود:‌ مردم می‌گویند کسی که ۱۵۰ پرونده فساد داشته، چرا پس از این همه وقت محاکمه می‌شود و و تا به حال به کاری نداشته‌اند، چرا این همه فساد در نظام رسوخ پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه به بازداشت اکبر طبری اشاره کرد و گفت: مقام سابق قوه قضائیه که به تازگی دستگیر شده است، قبلا هم در مورد او مباحثی مطرح بود و گفته می‌شد که در پرونده‌ها دست می‌برد، یقینا نهادهای امنیت هم درباره او گزارش داده‌اند، اما چرا به این تذکرات توجه نشد و کاری نکردند و حتی از او دفاع کردند.

فساد و سیاست باهم پیوند خورده است

فیاض افزود: این موارد نشان می‌دهد که فساد سازمان یافته‌ای در کشور وجود دارد و فساد و سیاست باهم پیوند خورده‌اند و اقتصاد کشور به دلیل رانت خواری ویران شده است.

مردم سوال می پرسند مهره های اصلی فساد چه کسانی هستند

این جامعه‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری علنی این دادگاه ها واقعا کمکی به اعتمادسازی می کند؟، گفت: این دادگاه‌ها برای اعتمادسازی مردم کم است، چرا که مردم می‌گویند وقتی کسانی در این سطح فساد انجام داده‌اند، حتما کسان دیگری بالا سر اینها بودند. مردم می‌گویند اینها مهره‌های اصلی نیستند.

تا وقتی پول نفت وجود دارد، فساد هم رخ می دهد

ابراهیم فیاض گفت: تا زمانی که پول نفت به این شکل وجود دارد، فساد هم اتفاق می‌افتد. باید عقلانیت در جامعه پیاده شود و انسان‌گرایی که در جامعه امروز وجود دارد باعث بوجود آمدن این فسادها شده است. صوفیسم، عرفان‌گرایی و اشرافی‌گری این وضعیت را در کشور ایجاد کرده است و باید اینها کنار برود و جایش را عقلانیت بگیرد.

صداوسیما چون کارد به استخوان رسیده به بحث فساد ورود کرده است

وی افزود: امروز در جهان، عدالت به موضوع جدی تبدیل شده است و عدالت‌خواهی و اخلاق محوری بسیار مهم شده است که اینها در انقلاب هم خیلی مباحث مهمی است. در کنار اینها رسانه‌ها هم بسیار نقش مهمی دارند و الان صدا و سیما چون کارد به استخوان رسیده است به موضوع فساد وارد شده است.

باید دید چه کسانی پشت مه آفرید خسروی و شهرام جزایری بودند

او با اشاره به پرونده فساد بعضی متهمان اقتصادی گفت: مگر مه‌آفرید خسروی و شهرام جزایری تنها بودند؟ شهرام جزایری به مجلس رفت و آمد داشت و باید دید چه کسانی پشت او بودند. در همه این فسادها بخشی نادیده گرفته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.