به گزارش یورونیوز، دادستان فدرال نیویورک ۳ شهروند ایرانی را به اتهام صدور غیرقانونی چندین تُن فیبر کربن به ایران متهم کرد.

فیبر کربن ماده‌ای است که در ساخت موشک و سانتریفیوژهای هسته‌ای کاربرد دارد.

«جفری برمن» دادستان منطقه جنوب نیویورک در پی استرداد «بهزاد پورقناد» این اتهامات را بطور رسمی اعلام کرد. استرداد بهزاد پورقناد یکی از ۳ متهم این پرونده روز دوشنبه از آلمان به آمریکا صورت گرفت.

«علیرضا شکری» و «فرزین فریدمنش» ۲ متهم دیگر این پرونده هستند.

در این پرونده، علیرضا شکری به تهیه و خریداری فیبر کربن، بهزاد پورقناد به تامین مالی این معاملات و فرزین فریدمنش به برنامه‌ریزی انتقال این ماده متهم شده‌اند.

فیبر کربن ماده‌ای است که نقشی اساسی در ۲ تکنولوژی مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای دارد. این ماده در ساخت دماغه مخروطی شکل نوک موشک‌های دوربرد و همچنین ساخت روتورهای سانتریفیوژ که اورانیوم را غنی می کند، کاربرد دارد.

بر اساس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، ایران از دریافت فیبر کربن منع شده است.

ادعا می‌شود متهمین، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، چندین تُن فیبر کربن را از یک دلال ناشناس آمریکایی خریداری و به‌وسیله کشتی و از طریق یک کشور ثالث به ایران فرستاده‌اند.

این پرونده دقیقاً مشخص نمی کند چه مقدار فیبر کربن به ایران منتقل شده اما ادعا می‌شود که منبعی در ترکیه با آنها همکاری کرده است و این متهمین فیبر کربن را از مسیر اروپا و امارات به ایران منتقل کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.