به گزارش سی ان ان، این اظهارات کورآ بعد از آن صورت می گیرد که اسناد و گزارش های نظارتی و مراقبتی سفارت اکوادور در لندن انتشار یافت و این اسناد نشان می دهد که آسانژ سفارت اکوادور را به مقر فرماندهی و هماهنگی جهت دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تبدیل کرده بود.

بنابراین گزارش، این اسناد توضیح می دهد که آسانژ با روس ها و دیگر هکر های سطح اول جهان در حساس ترین زمان ممکن در این سفارتخانه دیدار داشته و درست یک هفته قبل از آنکه ویکی لیکس اطلاعات هک شده توسط روس ها را دریافت کند، چگونه رایانه ها و شبکه های پرقدرت برای انتقال چنین داده هایی را دریافت کرده بود.

رئیس جمهوری سابق اکوادور دراین خصوص به سی ان ان گفت: ما متوجه شدیم که وی (آسانژ) در انتخابات (آمریکا) مداخله می کند و به او اجازه این کار را ندادیم، چرا که ما اصولی داریم، ارزش هایی کاملاً روشن، همانطوری که ما مایل نیستیم تا دیگران در انتخابات ما مداخله کنند.

کورآ افزود: ما اجازه رخ دادن این کار را برای یک کشور خارجی و کشور دوستی همچون آمریکا را ندادیم.

سی ان ان نوشت: این در حالی بود که کورآ زمانی که بر سر کار بود ضد آمریکایی و پس از آنکه ویکی لیکس اسناد محرمانه پنتاگون را افشا کرد، همسو با آسانژ بود.

کورآ به این شبکه تلویزیونی آمریکایی افزود: توجیه ویکی لیکس آن بود که آنها اطلاعات حقیقی را دراختیار می گذارند، قطعاً؛ اما این اطلاعات تنها درباره هیلاری کلینتون بود و نه در باره دونالد ترامپ، بنابر این آنها (ویکی لیکس) تمام واقعیت را نگفتند.

 

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: در این مصاحبه که روز سه شنبه (روز گذشته ۲۵ تیرماه) انجام شد، کورآ از آُسانژ دوری جُست اما با این حال از تصمیم خود در آن زمان مبنی بر دادن پناهندگی سیاسی به بنیانگذار ویکی لیکس در سال ۲۰۱۲ میلادی دفاع کرد.

کورآ به سی ان ان گفت: تنها یک بار و آن هم زمانی که آسانژ پیش از پناهندگی و زمانی که برای "راشاتودی" کار می کرد، مصاحبه ای با من انجام داد و دیگر با او تماسی نداشتم.

این شبکه خبری افزود: کورآ در آن مصاحبه توضیح داد که چگونه وی ملت آمریکا را می ستاید اما مشکلاتی با سیاست خارجی دولت آمریکا دارد.

زمانی که نامزدی هیلاری کلینتون از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ محرز شد، افشاگری ویکی لیکس درباره وی موقعیت او را تحت الشعاع قرار داد و در حالی که کارزار انتخاباتی ترامپ در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی می رفت تا از هم بپاشد، راه نجاتی برای آن گشود.

رافائل کورآ از ۱۵ ژانویه ۲۰۰۷ (۲۵ دی ۱۳۸۵) تا ۲۴ مه ۲۰۱۷ (۳ خرداد ۱۳۹۶) بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری اکوادور بر سرکار بود، هم اکنون "لنین بولتر مورنو گارسز" ۶۶ ساله، که پیش از این معاون کورآ بود، بر سرکار است.

وب سایت ویکی لیکس در ۱۶ مارس ۲۰۱۶ میلادی (۲۶ اسفند ۱۳۹۴) یک بایگانی قابل جستجو برای ۳۰ هزار و ۳۲۲ ایمیل و ضمیمه هایی آن ایجاد کرد و در اینترنت در اختیار عموم گذاشت. این ایمیل ها و ضمایم آن مربوط به زمانی بود که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا را عهده دار بود.

ستاد انتخاباتی وی اعلام کرد که دستگاه های اطلاعاتی روسیه در هک ایمیل شخصی هیلاری کلینتون و انتشار آن نقش داشته اند تا بر انتخابات هشتم نوامبر به نفع دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان اثر بگذارند.

این ایمیل ها در ۵۰ هزار و ۵۴۷ صفحه، اسنادی محسوب می شود که از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ (۹ تیر ۱۳۸۹) تا ۱۲ اوت ۲۰۱۴ (۲۱ امرداد ۱۳۹۳) توسط ایمیل شخصی وی رد و بدل شده است، ۷ هزار و ۵۷۰ صفحه از این اسناد توسط شخص هیلاری کلینتون برای دیگران ارسال شده بود.

جان پودستا، رئیس ستاد انتخاباتی نامزد حزب دموکرات نیز در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی (۲۰ مهر ۱۳۹۵) با یورش هکرها رو به رو شد. سارقان فضای سایبری توانستند به ایمیل وی دست یابند، پودستا در آن زمان علاوه بر روسیه، دونالد ترامپ را نیز در این باره مقصر دانست.

ویکی لیکس بلافاصله ایمیل های پودستا را با محتوای ستاد انتخاباتی کلینتون منتشر کرد. به باور وی انتشار این ایمیل ها به منظور منحرف کردن افکار عمومی از گفته های رقیب جمهوری خواه درباره زنان، به ویژه ویدئویی در این رابطه دانست.

جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ (۳۱ خرداد ۱۳۹۱) به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و در ۱۶ اوت ۲۰۱۲ (۲۶ امرداد ۱۳۹۱) اکوادور تقاضای پناهندگی او را پذیرفت.

لنین مورنو رئیس‌جمهوری اکواردور در ژوئیه ۲۰۱۸ از صحبت‌هایی که با مقامات بریتانیایی برای لغو پناهندگی او صورت‌گرفته بود خبر داد و در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸)، پلیس انگلیس با دعوت سفیر اکوادور وارد سفارت شد و آسانژ را بازداشت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.