اعلام تازه مسئولان دولتی از این حکایت دارد که مقام معظم رهبری با برداشت ارزی از صندوق توسعه ملی معادل مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با حادثه سیل در ابتدای سال جاری و خسارات سنگینی که به چند استان وارد شد، برآوردهای انجام شده از این حکایت داشت که حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان با خود خسارت به همراه داشته است.

پیش از اینکه حجم خسارات وارده، نهایی شود موضوع تأمین منابع لازم برای جبران آسیب‌های وارده مطرح بود و یکی از محل‌های موردنظر برداشت از ذخایر صندوق توسعه ملی عنوان شد؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای درخواست برداشت دو میلیارد دلاری را مطرح کرد و مقام معظم رهبری شرایطی را برای تأمین منابع به منظور جبران خسارت سیل تعیین کرده بودند.

رهبر تأکید داشتند که دولت باید در مرحله اول از محل بودجه و تسهیلات بانکی و بیمه‌ای پرداخت‌ها را انجام داده و اگر راهی باقی نماند، منابع صندوق توسعه ملی را هدف قرار دهند.

آنچه مدتی بعد دولت اعلام کرد، نشان از این داشت که از خسارت ۳۸ هزار میلیارد تومانی منابع حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پیش‌بینی کرده و ۱۲ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف باقی مانده است؛ بر این اساس قرار شد ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه‌ای و ۳,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شود.

اما ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر وضعیت مشخصی نداشت که بسیار محتمل بود دولت روی صندوق توسعه ملی حساب کرده باشد و این اتفاق نیز در فاصله کوتاه افتاد و مجوز برداشت ۵,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از سوی رهبر از محل صندوق توسعه ملی صادر شده است.

بر این اساس احتمالاً به زودی معادل دلاری این ۵,۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشت خواهد شد که البته به صورت تسهیلات خواهد بود و باید بین دولت و صندوق توافقاتی در رابطه با نحوه بازپرداخت و سودی که به این تسهیلات اختصاص پیدا خواهد کرد، انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.