رسانه‌های آمریکایی امروز سه‌شنبه گزارش دادند داستان‌های فدرال این کشور علیه افسر پلیس سفیدپوستی که سال ۲۰۱۴ یک دستفروش سیاه‌پوست مبتلا به آسم را خفه کرده بود، اعلام جرم نخواهند کرد.

یک فرد مطلع از این پرونده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تصریح کرده دادستان‌ها علیه «دانیل پانتلئو»، افسر سفیدپوستی که تابستان سال ۲۰۱۴ با حلقه کردن دستش دور گردن «اریک گارنر» باعث خفگی او شده بود اعلام جرم نخواهند کرد. 

مرگ «گاردنر» اعتراضات گسترده و سراسری سیاه‌پوستان در سراسر آمریکا را به همراه داشت و آخرین کلمات او قبل از مرگ ("نمی‌توانم نفس بکشم") به شعاری نمادین در تظاهرات‌های فعالان سیاه‌پوست در هفته‌ها و ماه‌های بعد تبدیل شد. 

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با تأیید خبر آسوشیتدپرس نوشته تصمیم وزارت دادگستری آمریکا در حالی اتخاذ شده که بعد از مرگ «گارنر» آزمایش‌های پزشکی علت فوت او را حمله آسم در اثر اقدام افسر پلیس آمریکایی تشخیص داده بودند. 

به نوشته سی‌ان‌ان، تصمیم وزارت دادگستری آمریکا بدان معنا است که پانتلئو با هیچ اتهام کیفری در ارتباط با مرگ دستفروش سیاه‌پوست آمریکایی روبرو نخواهد بود. 

فعالان حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا می‌گویند قانون در این کشور به طور یکسان برای همه اعمال نمی‌شود و تبعیض‌های نژادی بر همه شئون زندگی اجتماعی آنها سایه افکنده است.  

آمارها نشان می‌دهند سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سفیدپوست‌ها بیشتر امکان دارد از سوی پلیس متوقف شده و مورد بازرسی قرار گیرند، بابت ارتکاب جرائم سبک‌تر دستگیر می‌شوند و در صورت محاکمه در دادگاه با احکام قضائی سنگین‌تری رو به‌رو می‌شوند. 

علاوه بر این، پلیس معمولاً احتمال بیشتری دارد به سمت سیاه‌پوست‌ها شلیک کرده و آنها را به قتل برساند. در سال‌های گذشته، شمار زیادی از شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی در حالی که سلاح به همراه نداشته‌اند  به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.