شهردار ملایر در مورد شفاف‌سازی حواشی و ابعاد مختلف اختلاس رخ داده در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ملایر، ضمن ابراز تأسف از این اتفاق، گفت: این اتفاق برای ما شوک بزرگی بود چرا که انتظار داریم بحث اعتماد و سلامت اداری در بین کارکنان رعایت شود.

حسین بابائی به تشریح زوایای سه گانه این موضوع پرداخت و اظهار کرد: طی بازدیدهایی که از ایستگاه‌های آتش نشانی ملایر داشتم، تعدادی از آتش نشانان در یک موضوع خاص گلایه داشتند و خواستار رسیدگی بودند، ما آن موضوع را بررسی کردیم و در مورد چند موضوع دیگر تذکرات لازم را به مدیرعامل سازمان دادیم تا در نحوه مدیریتش تجدیدنظر کند.

وی ادامه داد: همچنین با حراست شهرداری هماهنگ شد تا برای بررسی اسناد مالی و اسناد تعمیرات ماشین آلات و … سازمان وارد عمل شود که پس از بررسی دقیق صورت گرفته از طریق یک فایل بانکی توجه اختلاس رخ داده شدیم و موضوع را به اطلاع مراجع قضائی رساندیم.

بابائی با بیان اینکه در این رابطه ۳ متهم وجود دارد که شامل مدیرعامل، مسئول امور مالی و مسئول حقوق و دستمزد سازمان آتش نشانی هستند، افزود: خود این افراد به بزه مرتکب شده اعتراف کرده و گفتند که از سال ۹۳ این اختلاس آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه متهمان خودشان را به مراجع قضای معرفی کردند و در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می‌برند، عنوان کرد: کارشناسان دادگستری و شهرداری در حال بررسی رقم اختلاس هستند و تا کنون مبلغ ۲۱۶ میلیون تومان تأیید شده است.

شهردار ملایر در این رابطه از اظهارنظرات یکی از اعضای شورای شهر علیه وی گلایه کرد و گفت: جالب اینجاست که این فرد حامی مدیرعامل سازمان آتش نشانی بوده اما چند ماه پیش به یکباره از عملکرد مدیرعامل اظهار نارضایتی می‌کند که این خود جای تأمل دارد.

وی بیان کرد: آن زمان درباره نارضایتی این عضو شورا از مدیرعامل سوال کردیم و مشخص شد این نارضایتی در مورد نحوه واگذاری یک سری خدمات به بخش خصوصی و نحوه استفاده شخصی از امکانات آتش نشانی بوده که این دو نفر به اختلاف برمی خورند و البته مدیرعامل سازمان طبق قوانین و مقررات موجود در این مورد بخصوص درست عمل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری زوایای مختلف این اتفاق را به طور دقیق بررسی می‌کند، اظهار کرد: شهرداری یک سازمان بسیار گسترده است و در زیرمجموعه خود سازمان‌های مختلف دیگری دارد که هرکدام استقلال مالی دارند و امور مالی آنها به طور غیرمستقیم رصد می‌شود.

بابائی خاطرنشان کرد: با صدور بخشنامه جدید، ملایر نخستین شهر استان همدان است که استقلال مالی سازمان‌های مختلف شهرداری را لغو کرده و یکسری تغییرات ساختاری وسیع در امور مالی سازمان‌های زیرمجموعه خود اعمال کرده است همچنین اداره بازرسی توسط ما در این دوره ایجاده شده که تمام امور را زیر نظر دارد.

شهردار ملایر با گلایه از اظهارنظرات تعدادی از اعضای شورای شهر در مصاحبه‌های انجام شده با یکی از نشریات ملایر، با بیان اینکه این افراد از جانب خودشان صحبت کردند نه مجموعه شورای اسلامی شهر، بیان کرد: بنده سابقه ۲۱ سال حضور در شهرداری ملایر را دارم و پُست های مختلفی را در این مجموعه تجربه کرده ام و در این دوره شورا در زمان انتخاب شهردار یک برنامه ارائه دادم و گفتم بر اساس این برنامه می‌توانم در این سمت حضور داشته باشم.

بابائی با اشاره به اینکه در آن زمان وضعیت شهرداری ملایر معمولی نبود و بنده با وجود تمام مشکلات موجود در بدنه شهرداری، این مسئولیت سنگین را قبول کردم، گفت: وجود اختلاف نظر بین شهرداری و شورا در همه جا مرسوم است.

وی با بیان اینکه بنده طبق صورتجلسه شورای اسلامی شهر ملایر با ۷ رأی موافق به عنوان شهردار انتخاب شدم، ادامه داد: منابع مالی ما محدود است و درحال حاضر با کسری شدید بودجه مواجه هستیم و اگر ارزش افزوده را به شهرداری‌ها پرداخت نکنند در زمینه پرداخت حقوق پرسنل با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

بابائی با اشاره به اینکه شهرداری همچنان در زمینه پروژه پل انقلاب بدهکار است، بیان کرد: باتوجه به آن که شأن شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری است، این سوال پیش می‌آید و انتظار داریم اعضای شورا به این سوال پاسخ بدهند که شهرداری در این دوره مدیریت چه چیزی را از شورا پنهان کرده است؟

شهردار ملایر افزود: در این شرایط نابسامان اقتصادی براساس دستور العمل های صادره هیچ پروژه جدیدی نباید کلنگ زنی شود و اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه کاره قبلی به ویژه پروژه‌های گردشگری چون "بام ملایر" و "مینی ورد" است.

بابائی با بیان اینکه شهرداری ملایر در حال حاضر مشغول اتمام پروژه‌های ۲ دوره قبلی مدیریت شهرداری است، تصریح کرد: ما در این دوره "شفاف سازی" در تمام امور و حوزه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دادیم و موفق بودیم.

وی با بیان اینکه کلیه ابلاغاتی که برای مدیران منصوب شده در شهرداری زده ایم براساس استعلام مراجع ذیصلاح و از طریق کانال‌های قانونی بوده است، ادامه داد: این انتصاب‌ها هیچ کدام فامیلی، قومی یا قبیله‌ای نبوده اند و ما در این دوره مدیریت شهرداری کمترین جابجایی پرسنل را داشتیم.

بابائی با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل جابجایی زیاد پرسنل سبب کاهش راندمان کاری آنها شده بود، بیان کرد: در این دوره این مشکل رفع شد و ما یک فضای امن را برای پرسنل ایجاد کردیم تا با خیال راحت به انجام وظایف محوله بپردازند.

وی با بیان اینکه شهرداری ملایر به اندازه کافی درگیر دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل مختلف است، اضافه کرد: در این اوضاع و احوال تعدادی از اعضای شورا به جای آن که ما را مساعدت کنند متأسفانه جو را متشنج کرده و ناعادلانه شهرداری را محکوم کردند.

بابائی در مورد بحث استیضاح شهردار که توسط یکی از اعضای شورای شهر مطرح شده بود، گفت: استیضاح حق طبیعی شوراست اما در این دوره تاکنون هیچ بحثی در این زمینه صورت نگرفته است همچنین اگر واقعاً مجموعه شورا فرد بهتری را برای مدیریت شهرداری ملایر سراغ دارند، معرفی و در این زمینه اقدام کنند.

شهردار ملایر با اشاره به اینکه ما در این دوره توانستیم جلوی جذب نیرو را بگیریم و این کار بسیار بزرگی بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حقوق ماهیانه‌ای که به پرسنل شهرداری پرداخت می‌شود، معادل کل حقوق و مزایای سالیانه‌ای است که در سال ۹۰ در مجموعه شهرداری هزینه شده است.

بابائی با تأکید بر اینکه مشکل و سختی کار در مدیریت شهرداری، کسب درآمد و ایجاد منابع درآمدی پایدار است، ادامه داد: هنر مدیریت، هنر کار کردن با درآمد پایین و هزینه بالاست که باید اینها مدیریت شود.

شهردار ملایر در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات قانونی موجود در مود استقرار تعدادی از رسانه‌های ملایر در ساختمان "سرای اهل قلم" اشاره کرد و گفت: واگذاری این واحدها در دوره قبل مدیریت شهرداری و شورا رقم خورد.

وی با تأکید بر اینکه براساس قانون و دستورالعمل‌های موجود شهرداری نمی‌تواند این واحدها را به صورت رایگان به رسانه‌ها واگذار کند، ادامه داد: شهرداری‌ها آئین نامه‌هایی دارند که تکیلف شهرداری‌ها را مشخص کرده است و ما موظف هستیم بر اساس آن حرکت کنیم.

بابائی با بیان اینکه بین آن وعده‌هایی که به مطبوعات و رسانه‌های ملایر داده اند و آنچه شورای اسلامی شهر مصوب کرده مغایرت وجود دارد، اظهارکرد: ما ۳ بار این موضوع را بررسی کرده و اقدامات قانونی لازم را انجام دادیم همچنین هیئت تطبیق که ناظر بر مصوبات شورای شهر است بر اساس قانون مقرر کرد یک قرارداد قانونی برای واگذاری واحدهای این ساختمان به مطبوعات و اهالی رسانه تهیه و تنظیم شود.

شهردار ملایر با بیان اینکه ما درصدد رفع مشکلات موجود هستیم، خاطرنشان کرد: طی چند سال حضورمان از کلیه رسانه‌ها و مطبوعات ملایر حمایت کرده و ساختمان "سرای اهل قلم" را در اختیارشان قرار دادیم و آنچه طی این مدت از جانب شهرداری اتقاف افتاده، تعامل و همکاری بوده است.

وی با بیان اینکه در مقابل ما نیز انتظار تعامل و رفتار شایسته از اصحاب رسانه را داریم، افزود: ورود و خروج به این ساختمان همچون سایر مجتمع‌ها شرایط و چارچوب خاصی دارد اما متأسفانه افرادی با نگهبان شهرداری برخورد زننده‌ای داشتند که جای گلایه دارد.

بابائی با بیان اینکه در نهایت شورای شهر مصوب کرده که هر کدام از رسانه‌ها و مطبوعات متقاضی به صورت جداگانه و براساس قیمت کارشناسی برای واگذاری این واحدها با شهرداری قرارداد ببندند، اظهار کرد: دست و پای شهرداری بسته است و ما موظف هستیم درچارچوب قانون اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع را دوباره در صحن شورا مطرح می‌کنیم و تصمیم نهایی گرفته می‌شود، گفت: درصدد هستیم مشکلات آب، برق، گاز و … ساختمان را با رایزنی با شرکت‌های خدمات رسان رفع کنیم.

شهردار ملایر در ادامه به استهلاک سرویش های بهداشتی سطح شهر اشاره و خاطرنشان کرد: سرقت لوازم بهداشتی، تجهیز و بازسازی سرویش های بهداشتی هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند.

بابائی به تجمع معتادان در سرویس‌های بهداشتی و حجم زیاد مسافران در تابستان اشاره کرد و گفت: شهرداری درصدد رفع مشکل سرویس‌های بهداشتی است.

وی در زمینه ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی انگور نیز یادآور شد: بر اساس شاخص‌های لازم تعیین شده توسط سازمانهای مربوطه، تعداد المان‌های مرتبط با منبت در سطح شهر کم است، به همین منظور شهرداری برای فضاسازی مناسب یک المان را در ورودی همدان نصب کرده و ۲ المان دیگر نیز در دست طراحی و ساخت است همچنین فراخوان برای جمع آوری طرح‌های موجود در زمینه شهر جهانی منبت داده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.