مذاکرات در خصوص همکاری انرژی دوجانبه از زمانی که دو کشور در سال ۲۰۱۶ با کاهش تولید نفت موافقت کردند، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. مقامات این دو کشور به طور مرتب دیدار می‌کنند و پروژه هایی شامل اکتشاف و خدمات نفت و گاز، LNG، پتروشیمی و فناوری جدید امیدبخش ترین بخش ها برای همکاری جدید هستند.

خبرگزاری ریا نووستی با اشاره به پروتکل که در پایان دیدار کمیسیون بین دولتی در اواسط ژوئن امضا شد، خبر داد در این دیدار روسیه شماری پروژه های جدید نفت و گاز را پیشنهاد کرد و شرکت های سعودی شامل آرامکو، سابیک و معادن سرگرم بررسی این پیشنهادها هستند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و خالد الفالح، همتای سعودی وی ریاست این کمیسیون بین دولتی را برعهده داشتند.

بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعوید به پروژه های LNG در روسیه علاقمند است و مقامات سعودی پیش از این گفته بودند مایل هستند در تولید LNG شرکت نواتک در بخش قطب شمال روسیه مشارکت کنند.

شرکت آرامکوی سعودی همچنین سرگرم مذاکره با زیرمجموعه های شرکت خط لوله ترانس‌نفت روسیه برای همکاری در زمینه پروژه های زیرساخت نفت و گاز سعودی است.

طبق این پروتکل، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سرگرم بررسی پروژه ای برای تولید تجهیزات به منظور مکانیزه شدن تولید نفت به ارزش ۶۵۹ میلیون دلار هستند. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و آرامکو مفاد اصلی خرید سهم در شرکت خدماتی نوومت را امضا کرده اند.

روسیه و عربستان سعودی همچنین تفاهم نامه همکاری در زمینه زمین شناسی و منابع معدنی را تا پایان امسال امضا کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.