به گزارش آناتولی، وزارت دفاع ترکیه علیرغم تهدید آمریکا به تحریم امروز سه شنبه اعلام کرد: هواپیمای باربری حامل دوازدهمین بخش از تجهیزات مربوط به سامانه اس -۴۰۰ در پایگاه «مورتد» (Mürted) آنکارا به زمین نشست.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه در این خصوص آمده است: هواپیماهای بعدی به مرور به همین فرودگاه خواهند رسید.

گفتنی است وزارت دفاع ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که در راستای توافقنامه خرید سامانه اس -۴۰۰ انتقال تجهیزات مربوط به این سامانه از روسیه از ۱۲ جولای ۲۰۱۹ به پایگاه هوایی «مورتد» در آنکارا آغاز شده است.

لازم به ذکر است، بلومبرگ چندی پیش به نقل از منابع آگاه از اجماع نظر دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام بسته تحریمی علیه ترکیه خبر داد تا این کشور را از بابت خرید سامانه اس -۴۰۰ روسی تنبیه کند.

این بسته تحریمی طی روزهای آتی اعلام می‌شود و آن طور که گفته می‌شود درباره ۳ مجموعه از اقدامات تنبیهی که می‌تواند آسیب‌های جدی به ترکیه بزند؛ بحث و تبادل نظر شده حال آنکه جزئیات این مجموعه‌ها یا اینکه کدام یک از آنها اجرایی خواهد شد؛ مشخص نیست.

احتمالاً تحریم‌ها هفته میلادی پیش رو و بعد از روز دوشنبه که سالگرد کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه است اعلام خواهد شد تا مبادا بار دیگر این گمانه‌زنی که آمریکا در کودتا دست داشته، مطرح شود.

گفتنی است ترکیه روز جمعه نخستین محموله از قطعات اس -۴۰۰ را تحویل گرفت- فرایندی که قرار است تا ماه اکتبر سال میلادی جاری تکمیل شود.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر گفته بود آنکارا نمی‌تواند همزمان اس -۴۰۰ روسی و اف -۳۵ آمریکایی را داشته باشد- تهدیدی که گمانه‌زنی درباره حذف ترکیه از پروژه اف -۳۵ را افزایش می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.