«گنگ شوانگ» روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پکن افزود: اجرای کامل و موثر برجام تنها راه واقعی و موثر برای حل مساله هسته ای ایران و کاهش تنش ها در منطقه است.

وی تاکید کرد مساله هسته ای ایران باید در چارچوب مکانیسم توافق جامع هسته ای حل و فصل شود در عین اینکه اطمینان از تحقق حقوق و تعهدات جامع برجام برای حفظ این توافقنامه حیاتی است.

این مقام چینی، آمریکا را آغازگر تنش ها و ایجاد بحران در منطقه دانست و تاکید کرد واشنگتن باید به خواست جامعه بین المللی احترام بگذارد و اقدامات غلط و اشتباه مانند فشار حداکثری بر ایران را کنار بگذارد.

گنگ شوانگ همچنین از آمریکا خواست مانع اجرای برجام نشود و شرایط را برای حل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته ای ایران فراهم کند.

اظهارات امروز سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی است که او روز گذشته نیز ریشه بحران هسته ای ایران را در فشار حداکثری آمریکا علیه تهران عنوان کرد و گفت: واشنگتن علاوه بر اینکه خود از این توافق بین المللی خارج شده است موانع بیشتری برای ایران و سایر طرف ها برای اجرای توافق نامه از طریق تحریم های یک جانبه و اعمال فشار ایجاد کرده است.

گنگ شوانگ گفت: پکن از همه طرف های برجام می خواهد خویشتنداری خود را حفظ کنند و از طریق گفت و گو زمینه حفظ این توافق مشترک را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه چین نگران اوضاع خاورمیانه است و مساله هسته ای ایران را دنبال می کند گفت: اجرای کامل و موثر توافق هسته ای ایران به عنوان قطعنامه الزام آور شورای امنیت، تنها راه واقع بینانه و موثر برای حل مساله هسته ای ایران و کاهش تنش ها است.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند تحریم ها موضوع را حل نخواهد کرد همه طرف ها باید به توافق نامه پایبندی نشان دهند تا همه طرف ها به حقوق خود در این توافق برسند.

گنگ شوانگ با اشاره به اینکه چین به رایزنی های خود برای حل این تنش ها ادامه خواهد تحرک اروپایی ها هم برای حل برجام ادامه دارد.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.