وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با انتقاد از «پیروی کورکورانه» کشور‌های اروپایی از آمریکا و سرزنش روسیه، از آن‌ها خواست به تلاش‌ها برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) بین مسکو و واشنگتن توجه جدی داشته باشند.

در این بیانیه آمده است: «آشکار است که اظهارات مقامات اتحادیه اروپا درباره INF اهداف تبلیغاتی دارد. در واقع کشور‌های اروپایی کورکورانه در مسیر آمریکا حرکت می‌کنند و اقدامات عملی پیشنهادی از سوی روسیه برای حفظ این پیمان موشکی را رد می‌کنند».

به نوشته وزارت خارجه روسیه اگر واشنگتن شروع‌کننده مذاکره باشد، پیشنهادات مسکو برای حفظ پیمان منع موشک‌های دوربرد همچنان روی میز است. وجود یا عدم وجود این توافق به آمریکا بستگی دارد.

پیش از این فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت حفظ این توافق موشکی بین آمریکا و روسیه تأکید و «نگرانی عمیق» بروکسل نسبت به اقدام مسکو به تعلیق تعهدات خود در این توافق را ابراز کرد. موگرینی همچنین قویاً از روسیه درخواست کرد که «به نگرانی‌های جدی آمریکا درباره نقض این توافق» توجه داشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی با مطرح کردن ادعایی علیه روسیه مبنی بر نقض پیمان منع موشک‌های میان برد، اعلام کرد قصد دارد به طور یکجانبه از این معاهده خارج شود. مسکو ضمن رد این اتهامات اظهار کرد واشنگتن این پیمان را بار‌ها نقض کرده است.

اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. از سویی دیگر در دوم فوریه امسال نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن، تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.