بابک عباسپور، مدیر عامل مبین سازه در حاشیه نصب سکوی ۱۴ b فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان این مطلب ادامه داد: تا پایان این هفته، نفتکش تعمیر شده تحویل شرکت نفتکش می شود و بعد از آن چند نفتکش دیگر نیز در نوبت تعمیر قرار دارد.

وی افزود: با این کار بازار بزرگی برای ایزوایکو به عنوان شرکت تعمیرکار نفتکش ها ایجاد خواهد شد.

عباسپور به توسعه فاز ۱۴ نیز اشاره کرد و گفت: در بخش دریایی فاز ۱۴ همه مراحل مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۰۰ درصد ایرانی بوده و در تامین تجهیزات نیز سهم ایرانی ها ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

به گفته وی تجهیزات خارجی این فاز از کشورهای اروپایی و همچنین آسیای شرقی تامین شده است.

سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب شد

ظهر امروز سومین سکو از چهار سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد.

هدف از اجرای طرح توسعه فاز ۱۴، تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع و تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی است. همچنین از گاز استحصال شده از این فاز روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.

چهار سکوی دریایی در مجموع ۴۴ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر و دو خط لوله ۴ اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی (هر خط) ۱۰۵ کیلومتر را داراست.

اجرای پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.

در سال گذشته دو سکوی گازی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت استخراج روزانه هر کدام ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۱۴.۲ میلیون متر مکعب) وارد مدار تولید شده و گاز استحصال شده از این دو سکو پس از فرآورش در یکی از پالایشگاه‌های منطقه کنگان به شبکه سراسری گاز منتقل می‌شود.

صرفه جویی ۱۵۰ میلیون دلاری

به گزارش روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به هزینه ۵۵۰ میلیون دلاری ساخت ۴ سکوی فاز ۱۴ گفت: ساخت این سکوها توسط شرکت های داخلی نسبت به موارد مشابه، صرفه جویی ۱۵۰ میلیون دلاری را در پی داشته است.

محمد مهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در حاشیه نصب سکوی ۱۴b ایفاز با بیان این مطلب ادامه داد: فاز ۱۴ دادای ۴ سکو است که هر کدام ۱۱ حلقه چاه دارد.

وی افزود: در سال گذشته دو سکوی این فاز نصب شده و امروز شاهد نصب سومین سکو هستیم. پیش بینی می شود سکوی چهارم نیز که توسط صدرا در حال ساخت است تا شهریور ماه برای نصب آماده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.