در حالی که رباتهای صنعتی در کارخانه های شرق چین به یک چشم انداز رایج تبدیل شده اند، بخش کشاورزی کشور چین نیز در حوزه رباتیک حائز اهمیت شده است.

 

یک موسسه تحقیقاتی و پژوهشی در فوجو، پایتخت استان فوجیان در شرق چین، مصمم است با ایجاد ربات های کشاورزی، ادراک سنتی کشاورزی در چین را تغییر دهد. ربات کشاورزی دارای تعداد زیادی از سنسور ها، اینترنت ۵G و حسگرهایی است که کمک می کند ربات به راحتی بین چند ردیف از سبزیجات بدون هیچ مشکلی حرکت کند. این ربات می تواند اطلاعات مرتبط با گیاهان را جمع آوری کرده و به سرعت برای تحلیل ارسال کند.

ژائو جیان، معاون موسسه دیجیتال کشاورزی FAAS در خصوص این ربات می گوید:  این ربات از پرورش گیاهان صنعتی متفاوت است که در آن روباتها می توانند در مسیرهای از پیش تعیین شده فعالیت کنند یا به طو استاندارد گیاهان را آبیاری کنند.

ژائو ادامه داد : "ربات های مزرعه باید به طیف گسترده ای از محصولات بسیار متفاوت مسلط باشند و انواع محصولات دام و محصولات آبی را پشتیبانی کنند."

برای حل این چالش ها، موسسه تحقیقاتی چین یک سیستم پیچیده هوش مصنوعی را توسعه داده است این سیستم از الگوریتم های کامپیوتری و سخت افزار برای تعیین  موقعیت، ساخت نقشه، طراحی مسیر و اجتناب از موانع بهینه شده است. درواقع خدمات این سیستم متناسب با محیط زیست و کشاورزی چین و با توجه به باروری، آبیاری گیاهان، و دیگر عوامل طبیعی طراحی شده است.

سر ربات مجهز به دو دوربین ۵ مگاپیکسلی به عنوان "چشم" و دو دوربین ۷ مگاپیکسلی به عنوان "گوش" است. این ربات با سنسورهای بالای سر و دهان خود نیز می تواند سرعت باد، سطح دی اکسید کربن، رطوبت، دما و سایر اطلاعات مربوط به محیط زیست را تشخیص دهد.

چن لی، معاون مدیر بازاریابی موسسه نیولند در این خصوص می گوید: "در حال حاضر، اینربات می تواند به طور خودکار مزارع را بررسی کند و نمونه های داده های مورد استفاده برای تأیید برنامه های مختلف را بررسی می کند. این موضوعع می تواند وضعیت سلامتی گیاهان را تعیین کند و تصمیم بگیرد که آیا اقدامات کنترل آفات ضرورت دارد یا خیر."

با توجه به گفته های چن، این ربات همچنان یک نمونه اولیه است و بر اساس آن امیدواری وجود دارد تا سرمایه گذاری ها برای توسعه روبات های چند منظوره تقویت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.