به گزارش خبرگزاری رویترز  رئیس جمهوری ایران گفت: چنانچه تهران نشانه های مثبتی از دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای دریافت نکند، به کاستن از دامنه تعهداتش به توافق هسته ای ادامه خواهد داد.

رویترز افزود: حسن روحانی به سران کشورهای روسیه، چین و دیگر کشورهای آسیایی در نشست تعادل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: مسلم است که ایران نمی‌تواند به صورت یکجانبه به این توافقنامه پایبند بماند.

تهران در ماه مه ۲۰۱۹ (اردیبهشت) پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از این پیمان در سال گذشته و تشدید تحریم‌هایش بر ایران، اجرای برخی تعهداتش را براساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی، متوقف کرد.

این سخنان روحانی در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بیان شد که ایالات متحده، ایران را به دست داشتن در حملات روز پنجشنبه به دو فروند کشتی نفتکش در یک مسیر دریانوردی بسیار مهم در دریای عمان متهم کرد، اما تهران هرگونه مداخله در این حملات را تکذیب می‌کند.

روحانی در سخنانش در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد سازی در آسیا، بدون اشاره به حوادث اخیر برای کشتی‌های نفتکش، افزود: ضروری است که همه طرف‌های این توافق در تحکیم آن مشارکت داشته باشند و ایران باید شاهد نشانه‌های مثبتی از جانب دیگر امضاءکنندگان این پیمان شامل روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد.

رویترز گزارش داد: وی جزئیات اقدام‌های ایران را بیان نکرد و نگفت که تهران درخواست دریافت چه نشانه‌های مثبتی را دارد. تهران در ماه مه اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را در سطح بالاتری آغاز خواهد کرد، مگر اینکه قدرت‌های جهان ظرف ۶۰ روز اقداماتی را برای حفاظت از اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های ایالات متحده به اجرا گذارند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه هفته گذشته برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) در تاجیکستان و همچنین اجلاس شانگهای در قرقیزستان در رأس یک هیأت سیاسی به شهرهای دوشنبه و بیشکک سفر کرد.

طرح ایجاد کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا (سیکا) در اکتبر‫ ۱۹۹۲ میلادی از طرف «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا از اعضای ناظر بر این نشست هستند.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.