«استیون بارکلی» وزیر برگزیت انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور ۳۱ اکتبر (۹ آبان) و پس از دو بار به تعویق افتادن، اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «بارها به صراحت گفتیم و «بوریس جانسون» (بخت نخست جانشینی ترزا می به عنوان نخست وزیر) به صورت شفاف گفته است که انگلیس باید روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود.»

بارکلی اضافه کرد: «۲۷ کشور اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند که تاخیر بدون هدف برگزیت از سوی این اتحادیه نیز غیر قابل قبول است.»

وی با اشاره به این موضوع که برگزیت از ژوئیه ۲۰۱۶ که ۵۲ درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند باعث خستگی و فرسودگی زندگی سیاسی انگلیس شده است و شرکت‌ها تمایل دارند که شرایط مبهم ادامه پیدا نکند.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس و بوریس جانسون که هر دو نامزد جانشینی ترزا می هستند تمایل خود را برای رسیدن به توافقی با بروکسل برای برگزیت ابراز داشته‌اند این در حالی است که نمایندگان پارلمان انگلیس ۳ بار طرح برگزیت ترزا می را رد کرده‌اند.

البته هر دو نامزد جانشینی ترزا می از احتمال خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نیز صحبت کرده‌اند اما در این میان بوریس جانسون تاکید کرده است که انگلیس روز ۳۱ اکتبر با یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.