برخی هم در این میان بحث کاندیدای اصلح را مطرح می کنند و با معیارهای خاص خود به دنبال معرفی این نوع کاندیداها هستند. از نگاه من کاندیدای اصلح یعنی اینکه از بین نامزدهای انتخابات افرادی که صالح، کارآمد، متخصص و زبده هستند را امتیازدهی کنیم و هرکدام که شایستگی بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی را داشت به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کنیم. 

حداقل های مربوط به کاندیدای اصلح این است که کارآمد باشد، انقلابی باشد و مردمی بودن را فراموش نکند. از سوی دیگر باید التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی داشته باشد. اینها همه جزو شاخص هایی هستند که ضرورت دارد یک کاندیدای اصلح دارا باشد. 

در این میان اما اختلافاتی وجود دارد، مثلا جبهه پایداری همیشه معیارهای خاص خود را برای انتخاب کاندیدای اصلح دارد، می گویند ما از این افراد حمایت می کنیم ولو اینکه مقبول نباشند اما بقیه اصولگرایان معتقدند مقبولیت کاندیدای اصلح هم مهم است چرا که ضمانت موفقیت در انتخابات مقبول بودن است. 

نکته اما این است که انتخاب کاندیداها باید براساس سیاست و معیاری پیش برود که اصلح بودن و مقبول بودن در کنار هم حرکت کنند. برای مثال، رویکرد و مواضع یک کاندیدا در حوزه فرهنگی ۶۰ درصد اصلح است و ۴۰ درصد شایستگی ندارد، اینجا خیلی موضوع حساسیت ندارد.اما وقتی بحث حوزه امنیتی پیش می آید کاندیدا باید کفایت سیاسی لازم را داشته باشد و شایسته ترین فرد معرفی شود. قطعا همه تلاش ها باید به سمت معرفی کاندیدای اصلح و حمایت از او باشد اما نباید اصلح بودن را سلیقه ای و شخصی تفسیر کنیم.

*عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.