به گزارش پایگاه خبری العربیة، احمد القطان، وزیر مشاور عربستان در امور آفریقا در دیدار با دونالد بوت، فرستاده آمریکا به سودان بر حمایت عربستان از این کشور و مردم آن و هر راهکاری که منجر به برقراری امنیت، آرامش و شکوفایی در سودان برای عبور از شرایط دشوار فعلی شود، تاکید کرد.

القطان اظهار کرد: مردم سودان هرگز اجازه نخواهند داد که این کشور وارد آشوب و تنش و جنگ داخلی شود که تنها گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا از آن بهره می‌برند و منجر به ویرانی می‌شوند. عربستان نیز از این رویکرد مردم سودان حمایت می‌کند.

وزیر مشاور عربستان در امور آفریقا در ادامه گفت: رهبری و مردم عربستان در حال حاضر و در آینده در کنار سودان باقی خواهند ماند تا امنیت و ثبات به این کشور بازگردد.

این مسئول عربستانی بر لزوم ازسرگیری گفتگوها میان گروه‌های سیاسی تاکید کرد و از همه گروه‌ها بدون استثنا خواست که منطق و گفتگو را اساس کار خود قرار دهند.

وی همچنین تاکید کرد: بی‌ثباتی سودان همان دشمن اصلی ماست، زیرا محیط مناسبی را برای گسترش تروریسم ایجاد خواهد کرد و امنیت منطقه را به خطر خواهد انداخت.

وزیر مشاور عربستان در امور آفریقا با اشاره با اهمیت اقدام مشترک، هماهنگ‌سازی موضعگیری‌ها میان دو کشور و رایزنی‌های دائمی برای جلوگیری از شکست سودان، بر نیاز شدید به توافق درباره طرح کاملی جهات نجات سودان از وضعیت فعلی تاکید کرد.

القطان در ادامه نسبت به خطر انتقال گروه‌های تروریستی و فعالیت‌ها و پایگاه‌های آنها به سودان که متاسفانه زمینه‌های رشد و گسترش آنها نیز وجود دارد، هشدار داد.

او با اشاره به اهمیت بازگشت امنیت و ثبات برای آغاز مرحله انتقالی در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به اینکه درگیری‌های داخلی سودان مانعی بر سر راه مرحله آتی شود و در راستای منافع این کشور نباشد، هشدار داد.

فرستاده آمریکا به سودان نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در جده در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود که با هدف همکاری با کشورهای مختلف درباره حل بحران سودان انجام می‌شود، گفت: با طرف‌های مختلفی گفتگو کردم، از مهم‌ترین مسائل درباره وضعیت کنونی سودان ایجاد یا تشکیل دولت انتقالی است که به تمامی این درگیری‌ها پایان دهد.

بوت افزود: مهم‌ترین مساله بازگرداندن ثبات و آرامش به سودان، بازنگری در قانون اساسی این کشور و تشکیل دولت منتخبی است که مهم‌ترین تصمیمات را برای بازگشت ثبات اتخاذ کند. همکاری با کشورهای مختلف از جمله عربستان و سودان در زمان حاضر فرصت مهمی برای عبور از این دشواری‌ها و دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.