این گزارش تحت عنوان "سفرهای مرگبار درجه ۴" از مرکز تجزیه و تحلیل داده های مهاجرت جهانی در سازمان جهانی مهاجرت (GMDAC) با همکاریِ صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) نیاز به اطلاعات بهتر در مورد مرگ و میر مهاجران به ویژه برای کودکان را که یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های مهاجران هستند، برجسته می‌سازد.

فرانک لاچکو، مدیر این مرکز در یک کنفرانس مطبوعاتی در ستاد سازمان ملل واقع در نیویورک با اشاره به این که فقدان اطلاعات در مورد سنین، ویژگی‌ها و آسیب پذیری‌های کودکان مهاجرِ مفقود شده، شکاف‌های حفاظتیِ جدی ایجاد می‌کند، اظهار داشت که این امر "ایجاد برنامه‌ها و سیاست‌های طراحی شده برای محافظت از آنان را بسیار دشوار کرده است.

در دوره تحت پوشش این گزارش (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸)، سازمان جهانی مهاجرت (IOM) گزارش داد که از مجموع مرگ‌ و میر ۳۲ هزار مهاجر، بیش از نیمی از آن‌ها یعنی حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ مهاجر در دریای مدیترانه کشته یا مفقود شده‌اند. بقایای حدود دو سوم از این قربانیان نیز هرگز پیدا نشده است.

به رغم درگیری در یمن مردم شاخ آفریقا هم‌چنان به عبور از دریای سرخ و خلیج عدن ادامه می‌دهند و این باعث شده تا در سال ۲۰۱۸ میلادی حداقل ۱۲۵ نفر در سواحل یمن کشته شوند که در مقایسه با ۵۳ نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش چشمگیری داشته است.

هم‌چنین بیشتر مرگ و میرهای مهاجران در جنوب آسیا از سال ۲۰۱۴ میلادی مربوط به مهاجران افغان بوده است.

در خاورمیانه نیز بین سال ‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی ۴۲۱ مورد مرگ مهاجر به ثبت رسیده که بیشترین آمار با ۱۴۵ نفر مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

درگیری‌ها و فرار روهینگیایی‌ها و آزار و اذیت آن‌ها در میانمار با ۱۷۲۳ کشته از میان ۲۲۰۰ مرگ و میر مربوط به مهاجران در منطقه جنوب شرقی آسیا، اکثریت قریب به اتفاق موارد مرگ و میر ناشی از جریان‌های مهاجرتی در این منطقه را طی دوره مذکور در این گزارش به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش عبور گسترده مهاجران از سراسر مرز ایالات متحده با مکزیک از سال ۲۰۱۴ میلادی هر ساله شمار مرگ و میر مهاجران را افزایش می‌دهد، به طوری که طی مدت پنج ساله در مجموع ۱۹۰۷ مرگ مهاجر در این مسیر به ثبت رسیده است.

این گزارش تنها چند روز پس از انتشار جهانی تصویری تکان‌دهنده از جسد یک مرد مهاجر متعلق به آمریکای مرکزی و دختر خردسالش در حاشیه رودخانه‌ای که آمریکا و مکزیک را از یک‌دیگر جدا می‌کند، منتشر شده است.

هنریتا فور، رئیس یونیسف این تصویر را "تصویری دلهره‌آور" خوانده که مشاهده آن باید درون هر کسی را به لرزه درآورد. او از تمامی کشورها درخواست کرده تا برای محافظت از مهاجران آسیب‌پذیر هر چه بیشتر تلاش کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، تمرکز سازمان جهانی مهاجرت (IOM) در مورد کودکان بخشی است که یک فراخوان همگانی برای اطلاعات بهتر و حفاظت از کودکان مهاجر داده و شامل یونیسف و سایر ادارات از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.