مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیما اعلام کرد: «واسطه‌ها مانع کاهش قیمت گوشت در بازار می‌شود».

وی با بیان اینکه گوشت از دست دامدار تا رسیدن به دست مصرف‌کننده ۴ دست می‌چرخد، گفت: ابتدا دام زنده از چوب‌دار خریداری می‌شود و در اطراف شهر واسطه کشتارگاه‌ها دام را خریداری می‌کنند، پس از آن به دست عمده‌فروش‌ها می‌رسد و بعد خرده‌فروش‌ها گوشت را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و همه اینها باعث می‌شود که قیمت گوشت در بازار کاهشی نداشته باشد.

رضایی با بیان اینکه امسال بیشترین تولید گوشت را خواهیم داشت، گفت: اگر سیستم توزیع اصلاح شود و دست دلال‌ها کوتاه شود قیمت گوشت در بازار با کاهش خوبی مواجه خواهد شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که نقش وزارت جهاد در کاهش دلالی چیست، گفت: در حال حاضر وزارت جهاد مسئول این است که به مقدار کافی تولید کند و سیستم توزیع در دست وزارت جهاد نیست.

وی تاکید کرد: دامداران باید یک زنجیره تولید مبتنی بر سیستم پایدار را خودشان راه‌اندازی کنند و دست واسطه‌ها و دلالان کوتاه شود.

پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که قیمت کارشناسی و منطقی هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و لاشه گوسفندی ۷۵ هزار تومان است که البته ممکن است تفاوت قیمت اندکی هم داشته باشد.

رضایی تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال ۳۵ هزار تن گوشت گوساله با ارز نیمایی وارد کشور شده است.

کشور سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت دارد، امسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده اما همچنان قیمت‌ها بالاست و به رغم همه تلاش‌ها و افزایش تولید چسبندگی قیمت حفظ شده است و قصد پایین آمدن ندارد، راهکار تقویت تولید داخل و کم کردن هر بیشتر شکاف تولید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.