معمای دیدار نمایندگان با بابک زنجانی در زندان

فائزه عباسی در خبرآنلاین نوشت: «از یکی از وزیران شنیدم که به تازگی برخی نمایندگان مجلس چند نوبت با آقای بابک زنجانی در زندان دیدار داشته اند. خوب است قوه قضائیه گزارشی از این دیدارهای پرابهام به هیات رئیسه مجلس ارائه دهد و نظارت بیشتری بر عدم تبعیض در اجرای ضوابط دیدار با زندانیان داشته باشد.» این همان چند جمله‌ای است که علیرضا رحیمی از اعضای هیات رئیسه مجلس در صفحه توئتیتری‌اش منتشر می‌کند و جنجالی به پا شد؛{اینجا} البته این جنجال از مدت‌ها قبل نه به دلیل توئیت رحیمی که به دلیل تلاش تعدادی از نمایندگان برای برکنار کردن زنگنه از سکانداری وزارت نفت آغاز شده بود.

از کریمی قدوسی گرفته تا تعدادی از نمایندگان دیگر ورد زبانشان شده بود که زنگنه می‌خواهد استعفا بدهد وقتی تیرشان درباره این موضوع با تکذیب وزیر نفت (اینجا) به سنگ خورد به سراغ راه‌های دیگری رفتند مانند طرح موضوع قراردادن دستگاه کارتخوان در دفتر وزارت نفت؛ این مسئله را اولین‌بار هدایت‌الله خادمی که از همان روزهای آغازین نمایندگی‌اش شمشیرش را برای وزرات نفت و زنگنه از رو بسته بود مطرح کرد (اینجا) و پس از ان ابوالفضل ابوترابی از دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس مدعی شد در دفتر وزرات نفت سه کارت‌خوان با گردش میلیاردی وجود دارد. موضوعی که بلافاصله با واکنش وزارت نفت مواجه شد. (اینجا) و نهایتا با شکایت زنگنه از نمایندگانی که وزارت نفت را به رشوه و نصب کارتخوان متهم کرده بودند جدال نمایندگان و وزارت نفت شدت گرفت و آنطور که جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گوید این شکایت به قوه قضائیه ارجاع شده است. 

معمای رابطه بابک زنجانی و جنجال نمایندگان

«استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد. به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد. من آزاد و شما زندانی می‌شوید!» اینها جملاتی است که از زبان بابک زنجانی و از درون زندان اوین مخابره می شود.(اینجا). گویی این اتفاقات شبیه به یک پازل برای رسیدن به پایان یک سناریو شده اند. خاصه آنجا که علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری برای تکمیل سناریو راهی ساختمان جام جم می‌شود تا در برابر دوربین‌های صدا و سیما به قول معروف کار زنگنه را یکسره کند. در این میان اما و اگرها وقتی بیشتر می‌شود که بیژن زنگنه در یکی از مصاحبه‌هایش به واسطه‌هایی برای فروش نفت اشاره می‌کند که از سوی برخی نمایندگان معرفی می‌شوند که اساسا صلاحیت ورود به این عرصه را ندارند.

همه این موضوعات سلسله‌وار اتفاق افتاد تا اینکه خبر دیدار تعدادی از نمایندگان آن از میان اصولگرایان منتقد زنگنه با بابک زنجانی مطرح می شود و به یک تکه تعیین کننده از این پازل تبدیل شد.

 کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در واکنش به این خبر گفت «اصل مطلب این است که جلسه‎ای دی ماه سال ۹۷ در زندان اوین با حضور بنده، موکل، نماینده دادستان، نمایندگانی از وزارت اطلاعات و وزارت نفت و یک نماینده از کمیسیون حقوقی و قضایی  که مصلحت نیست اسم وی را مطرح کنم برگزار شد.» کوهپایه زاده درحالی این دیدار را از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح می‌کند که اعضای هیات رئیسه این کمسیون این موضوع را رد می‌کنند.

تائید دیدار نمایندگان با بابک زنجانی

وقتی سر و صدای دیدار نمایندگان با بابک زنجانی بلند می‌شود به دنبال آن تائید و تکذیب‌ها هم شروع می‌شود. گام اول تکذیب را ابوالفضل ابوترابی بر می‌دارد و به ایلنا می‌گوید: «هیچ اطلاعی از این خبر ملاقاتی که گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی داشته‌اند، ندارم. بابک زنجانی را نه تا به حال دیده‌ام و نه از نزدیک وی را می‌شناسم.»

درحالی که ابوترابی لب به تکذیب این دیدار باز می‌کند محمدعلی پورمختار از دیگر اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دیدار بابک زنجانی با نمایندگان را تلویحا تائید می‌کند و به خانه ملت می‌گوید: « دیدار با زندانیان یک امر معقول است و همیشه وجود داشته البته ممکن است خاص بودن یک زندانی حساسیت ها را برانگیزد؛ اگر این دیدار در دفتر بابک زنجانی صورت می گرفت صورت خوشی نداشت اما این فرد در حال حاضر زندانی است و به عنوان یک زندانی این دیدار انجام شده و هیچ ایرادی ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر این دیدارها به استرداد بیت المال کمک کند بسیار مطلوب است اما اگر با اهداف دیگری صورت گرفته باشد بحث آن جدا است و چون در جریان اهداف این دیدار قرار نداریم نمی توان قضاوت کرد.»

البته پورمختار پای ماموریت‌های کمیسیون را نیز به میان می‌آورد و تلاش می‌کند تا این دیدار را یک ماموریت کاری معرفی کند برای همین می‌گوید: «باید دید نمایندگانی که با زنجانی دیدار داشتند خودشان این تصمیم را گرفتند و تنها در حد دیدار بوده یا ماموریت داشتند یا نه.» 

بی‌خبری کمیسیون حقوقی از دیدار با یک زندانی

در حالی که گفته می‌شود دیدار نمایندگان با زنجانی یک دیدار با ماموریت کاری بوده است حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی آن را تکذیب می‌کند و اعلام می‌کند کمیسیون از این دیدار بی‌اطلاع است. او در این رابطه می‌گوید: «خیر اطلاع نداشتیم و چنین موضوعی تاکنون در کمیسیون مطرح نشده است.»

محمد کاظمی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی نیز در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: دیداری از سوی کمیسیون با بابک زنجانی صورت نگرفته بلکه ممکن است برخی نمایندگان شخصا اقدام کرده باشند و خواستار دیدار با بابک زنجانی را داشته باشند. لذا اگر چنین اتفاقی  افتاده باشد از سوی شخص است نه کمیسیون و تا امروز کمیسیون چنین بحثی را نداشته است.

او درباره اینکه ایا کمیسیون این دیدارهای فردی را بررسی و نظارت می‌کند یا خیر گفت: از نظر ما هیچ  ایرادی ندارد که یک عضو از اعضای کمیسیون دیداری با یک متهم داشته باشد بنابراین بررسی و پیگیری هم در این رابطه وجود ندارد.

کدام نماینده با بابک زنجانی دیدار کرده است؟

یکی از سوالاتی که در این میان مطرح می‌شود این است که کدام نماینده با بابک زنجانی دیدار کرده است؟ روزنامه ایران در گزارشی به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: از جمع نمایندگان عضو کمیسیون قضایی الهیار ملکشاهی، روح‌الله حضرت‌پور، یحیی کمالی‌پور، حسن نوروزی، محمدجواد فتحی، محمد کاظمی، حسین رضازاده و جلیل رحیمی جهان آبادی به کلی از ماجرا بی اطلاع بوده‌اند. پیشتر هم محمدعلی‌ پورمختار از چنین دیداری ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. بنابراین از میان اعضای کمیسیون قضایی مجلس تنها سه نماینده باقی مانده که در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده اند. ۱- ژرژیک آبرامیان ۲- بهمن طاهرخانی ۳- محمد دهقان

باید دید در نهایت نماینده دیدار کننده با زنجانی از میان این سه چهره بیرون خواهد آمد یا نمایده ای جدا از کمیسیون حقوقی با این متهم نفتی دیدار کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.