حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر توسعه روابطی پایدار و هدفمند با فرانسه تلاش کرده و خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر برجام از سوی همه طرف‌های مذاکره به طور کامل و صحیح اجرا می‌شد، امروز شاهد تحولات مثبت و خوبی در منطقه و جهان بودیم، گفت: بی تردید اقدام رئیس جمهور آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته ای به ضرر مردم آمریکا، اروپا، ایران و مخالفت با مصالح منطقه‌ای و بین المللی بوده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پایبندی ایران در برجام پس از خروج آمریکا بر مبنای وعده طرف های اروپائی برای تضمین منافع اقتصادی از جمله حل وفصل مسائل مربوط به روابط بانکی و فروش نفت بود که متاسفانه هیچ یک از آنها در مقام عمل تحقق پیدا نکرده، افزود: اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند شود، بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی برای توافقی که در نتیجه دوسال مذاکره به دست آمده، مذاکره مجدد نخواهیم کرد، ادامه داد: آمریکایی ها بر خلاف موازین بین المللی با اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران ثابت کردند به هیچ وجه خواهان حل و فصل مسائل نیستند.

دکتر روحانی دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی ایجاد و تشدید تنش‌ها در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار از سوی پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و اگر آمریکایی ها بخواهند دوباره به آبها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ بویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازخواهد گشت و تا زمانی که آمریکا همه تحریم ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییر نخواهد کرد.

«امانوئل مکرون» نیز در این گفتگوی تلفنی خروج آمریکا از توافق هسته ای، اعمال تحریم علیه ایران و تشدید این تحریم ها را مایه تاسف دانست و گفت: فرانسه همواره برای پایداری برجام و قانع کردن طرف های مذاکره بویژه آمریکا تلاش کرده و آن را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اوضاع کنونی منطقه و سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط پدافند ایران در خلیج فارس، اظهار داشت: باید با گسترش همکاری و تعامل فی مابین در مسیر توسعه ثبات و امنیت منطقه تلاش کرده و با مدیریت شرایط منافع کشورهای منطقه را تامین کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تلاش همگان برای جلوگیری از افزایش تنش و اقدامات تحریک آمیز در منطقه، گفت: بسیاری از اقدامات و تصمیم های آمریکا مصرف داخلی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.