«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه امروز دوشنبه در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: اعمال تحریم‌ها و اقدامات یک جانبه آمریکا و ورود آنها به عرصه جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران مانع اجرای همکاری‌های بین المللی به ویژه در عرصه مواد مخدر شده است.

 

وی ادامه داد: آمریکا و برخی کشورهای غربی مسؤول مستقیم عواقب ناگوار و ایجاد اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند.

 

وزیر امورخارجه در عین حال گفت: اراده جمهوری اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر بر لزوم پرهیز از سیاسی سازی و یکجانبه گرایی و توجه به همکاری‌های بین المللی به عنوان ضرورتی برای دستیابی به اهداف تصویر شده برای این روز و ساختن فردایی بهتر برای تمامی انسان‌ها و برای همه فرزندان مان و نسل‌های آتی متمرکز است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: سی و یک سال پیش مجمع عمومی ملل متحد با هدف ارتقا آگاهی عمومی در زمینه مواد ومخدر و دستیابی به جهانی عاری از مواد مخدر بیست و یک ژوئن پنجم تیرماه را به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعیین کرد.

وی افزود: جامعه ملل متحد روزها و مناسبت‌هایی در تقویم خود دارد برای دستیابی به ایده آل های نوع بشر مانند جهان عاری از فقر، گرسنگی، بی سوادی، دستیابی به رفاه، توسعه برای همه؛ در واقع همه بر مبنای اصول سه گانه ملل متحد یعنی صلح و امنیت، حقوق بشر و توسعه بنا شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران امروز به تاکید سازمان ملل، پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است در کنار سایر اعضا این روز را گرامی می‌دارد. اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی و تحمل هزینه‌های بی شمار معنوی و مادی که یک شهید ما ارزش همه دنیا را دارد، پیشگام رسیدن به جهان عاری از مواد مخدر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: شهادت بیش از ۸۸۰۰ نفر و بیش از ۱۲ هزار جانباز که هزینه‌های اصلی ما است؛ علاوه بر این هزینه‌های غیرقابل جبران که کسی نمی‌تواند در جهان آنها را جبران کند. سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با قاچاق، عرضه و کاهش تقاضا هزینه می‌شود.

 

ظریف تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر سنتی موجب گردیده اقدامات ایران تنها دارای بعد ملی نبوده بلکه تأثیرات منطقه‌ای و بین المللی باشد.

 

وی افزود: ایران به تنهایی نزدیک به ۸۰ درصد مجموع کشفیات تریاک جهان را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال گذشته بیش از ۸۰۰ تن بوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: مواد مخدر مانند هر پدیده اجتماعی دارای سیالیت است و در هیچ مرزی محدود نمی‌شود. این پدیده در برابر مداخلات تغییر شکل می‌دهد و هیچ فردی نمی‌تواند خود را از گزند این پدیده مصون بداند.

وزیر امور خارجه با اشاره به جهانی شدن موضوع مواد مخدر گفت: جهانی شدن فرصت‌ها و چالش‌ها به پدیده مواد مخدر هم گسترش یافته است و مبارزه یکپارچه و منسجم در سطح جهانی می‌تواند به برد همگان بیانجامد و اگر گروهی تصور کنند این پدیده منحصر به کشور یا منطقه خاصی است، همان گروه از لطمات این پدیده در امان نخواهد ماند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ارکان جامعه بشری اهمیت دارد، جمهوری اسلامی عقیده دارد که رویکرد توسعه محور می‌تواند در برخورد با مواد مخدر موفقیت آمیز باشد.

 

وی با بیان اینکه حل مسله مواد مخدر بدون توجه به زیرساخت‌ها و نیازهای اساسی جوامع هدف و در راس آنها توسعه پایدار ناممکن است، گفت: اقدامات دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر و جرم مبتنی بر کنوانسیون‌های سه گانه بین المللی مبارزه با مواد مخدر، کاهش سو مصرف و عرضه و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه های غیرقانونی است.

 همایش سال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امروز دوشنبه سوم تیر با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «الکساندر فدولوف» نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، سردار «اسکندر مؤمنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی از مقامات ارشد کشور و اعضا ستاد برگزار شد. و در این مراسم از تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و فعالان امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌‬‌ ها تقدیر می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.