اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ضمن تبیین شرایط اقتصادی کشور در مقطع کنونی، بر اهمیت بهره‌گیری از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای عبور از این برهه حساس تأکید کرد و گفت: عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ تعیین کننده است و سیاست های اقتصاد مقاومتی باید بیش از گذشته در بخش ها و شئونات مختلف اداره کشور نمایان و متبلور شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تصویر کلی اقتصاد در سال ۹۷ و برخی گزارش ها از رشد منفی اقتصادی کشور، گفت: گزارش عملکردها و اقدامات دولت در زمینه های مختلف نظیر نفت و گاز، رسیدگی به مناطق محروم و روستایی و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی که در اولویت دستگاه های اجرایی بوده، نشان می دهد که پیشرفت ها و اقدامات انجام شده مناسب بوده است و با توجه به مشکلات و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها عملکرد دولت قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در سال ۹۸ با مشکلات جدیدی روبرو شده است و زندگی مردم تحت فشار قرار دارد، بر اهمیت گفت‌وگوی صادقانه با مردم تاکید کرد و گفت: معیشت مردم، رونق تولید و ایجاد اشتغال مهم ترین اولویت های اقتصادی دولت در سال ۹۸ هستند و باید مردم احساس کنند که مسئولین به دنبال حل مسائل کشور و مشکلات معیشتی جامعه هستند تا بتوانند بخشی از آلام و دغدغه های آنها را مرتفع کنند.

جهانگیری با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی کشور در شرایطی که دشمنان به تعبیر خودشان جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداخته اند، نیازمند تمرکز ویژه و ایستادگی است، خاطر نشان کرد: این پیام باید به تمام مدیران کشور ابلاغ شود که سال ۹۸ به لحاظ اقتصادی سالی ویژه است و برای اداره مناسب کشور نیازمند آن هستیم که جدی تر پای کار باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که در سال جاری با محدودیت منابع و بودجه روبرو هستیم، افزود: با وجود آنکه اتکاء بودجه کشور به درآمدهای نفتی کاهش یافته اما بودجه کشور همچنان تحت تأثیر این درآمدها است و باید برای جبران کسری بودجه به دنبال راهکارها و ظرفیت های دیگر باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین اقتصادی کشور باید در سال ۹۸ جدی تر پای کار باشند و نشان دهند که مرد روزهای سخت وشرایط پیچیده و دشوار هستند، گفت: باید در بخش هزینه ها صرفه جویی جدی صورت گیرد و این جهت گیری به همه دستگاه ها ابلاغ شود تا دستگاه ها مکلف باشند هزینه های خود را کاهش دهند.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت توجه به بخش تولید و به خصوص واحدهای تولیدی که نقش پیشران در تولید کشور را ایفا می کنند، تصریح کرد: باید با حمایت از بخش های تولیدی و پیشران نظیر خودرو و مسکن شرایطی مهیا شود تا بخش ها وصنایع پایین دست آن ها نیز فعال تر شده و با رکود مواجه نشوند.

وی با تأکید بر اینکه باید به هر نحو ممکن ارز مورد نیاز بخش تولید را فراهم کنیم، به برنامه دولت برای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس با هدف صرفه جویی ارزی اشاره و خاطر نشان کرد: ممنوعیت واردات کالاهای لوکس علاوه بر صرفه جویی ارزی مانع از ایجاد دوگانگی در جامعه و جلوگیری از نمایش شکاف طبقاتی می شود و این در حالی است که ایجاد شکاف طبقانی و نارضایتی اجتماعی یکی از اهداف تحریم کنندگان ایران است که خودشان به این موضوع در کتاب هنر تحریم اذعان کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به پیشنهاد دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تشکیل کارگروه مقابله با تحریم ذیل دبیرخانه، گفت: وظیفه این کارگروه باید ایجاد فرصت برای تولید داخلی باشد و با برنامه ریزی دقیق، شرایطی را مهیا کند تا با استفاده از ظرفیت های داخلی کمبودهای ناشی از تحریم مرتفع شود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر تشکیل کارگروهی برای شناسایی محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند تاکید کرد و گفت: دولت از تولید کنندگانی که کالاهای خود را در داخل و بدون وابستگی تولید می‌کنند حمایت می کند.

وی با اشاره به طرح ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی خاطر نشان کرد: دولت تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات  ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال در روستاها پرداخت کرده است و لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم گزارش عملکرد این برنامه را اطلاع رسانی کنند.

جهانگیری همچنین خواستار تفویض اختیارات بیشتر به استان های کشور شد و بر لزوم هماهنگی هر چه بیشتر میان جانشینان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان ها با استانداران در جهت اجرای هر چه بهتر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، سخنگوی دولت و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه ستاد گزارشی از عملکرد سال ۹۷ دستگاهها و استانهای کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی و نیز عملکرد جانشینان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و نمایندگان معین دولت در استان‌های کشور ارائه کرد.

در این گزارش مهم‌ترین اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طی ۱۶ جلسه برگزار شده در سال ۱۳۹۷ تشریح شد که اجرای ۲۷ پروژه‌ جدید اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۷ و استمرار اجرای ۱۳۶پروژه اولویت‌دار و برنامه‌ اجرایی اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۶ در سال ۱۳۹۷ بخشی از این گزارش بود.

بر اساس گزارش دبیرخانه ستاد برخی از مهمترین نتایج و دستاوردهای پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۷عبارتند از:

* افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

* تولید گاز خام از  فازهای میدان گازی پارس جنوبی معادل  ۵۸۶.۵ میلیون متر مکعب در روز

* تولید ۲۸۰ هزار بشکه در روز نفت خام از میدان مشترک غرب کارون

* گازرسانی به ۹۲۱۰۶۹ مشترک جدید شهری و روستایی

* تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم و خرید تضمینی حدود ۹.۵ میلیون تن گندم

* احداث ۲۶۵۴هکتار گلخانه

* تکمیل و تحویل ۱۳۳۶۴۶ واحد مسکونی مهر در سراسر کشور

* احداث، تکمیل و بهره برداری از ۵۲۴ کیلومتر خط راه آهن (شامل ۲۲۱ کیلومتر خط دوم و سوم) در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی

* احداث، تکمیل و بهره برداری از ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی

* توسعه و نوسازی ناوگان ریلی کشور با محوریت و مشارکت بخش خصوصی (۱۶ دستگاه لکوموتیو؛ ۴۵ دستگاه سالن مسافری؛  ۹۰۹ دستگاه واگن باری)

* افزایش ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین الملل از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در پایان سال ۹۶ به ۴۴۸۴ گیگا بیت بر ثانیه در پایان سال۹۷.

* ارتقاء ۲۰ رتبه ای در شاخص توسعه دولت الکترونیک EGDI

* تدوین برنامه های تولید و اشتغال ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه با هدفگذاری حدود یک میلیون فرصت شغلی با تأمین منابع مالی حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان

* آغاز فرآیند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح

* واگذاری ۵۵ درصد از دارایی های مازاد بانک ها و موسسات اعتباری

* افزایش شاخص کل بورس از ۹۶۲۵۰ در انتهای سال ۱۳۹۶ به حدود ۱۷۲۵۲۲ واحد در انتهای سال ۱۳۹۷

* تامین آب شرب ۱۵۱۱ روستا با جمعیت حدود ۱۱۷۰۰۰۰ نفر

* آبگیری و یا افتتاح ۸ سد مرزی، با ظرفیت تنظیم آب ۳۲۸ میلیون مترمکعب

* احداث ۴۸۴۰۵ هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی مرزی و ۱۱۳۳۹ هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی غیرمرزی

* احداث ۹۳۶۰۰هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی

* اجرای ۱۴۵۷۸۴هکتار سامانه‌های نوین آبیاری

* پر و مسلوب المنفعه نمودن ۱۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و یا فاقد پروانه مضر به مصالح عمومی

* نصب ۶۳۴۳ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌ها

* بهره‌برداری از ۱۲۱۵ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۲۳۶ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و احداث ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

در ادامه جلسه، نماینده دبیرخانه ستاد، گزارشی از برنامه های اقتصاد مقاومتی برای سال ۱۳۹۸ ارائه کرد و گفت: کارگروه هایی ذیل دبیرخانه ستاد در تحقق منویات مقام معظم رهبری فعال شده اند تا موضوع رفع موانع و چالش های مهم اقتصادی کشور(رفع عیوب ساختاری)، موضوع رونق تولید و بیانیه گام دوم انقلاب را با جدیت دنبال کنند.

ساز و کارهای تجهیز منابع مالی برای رونق تولید ملی، تشریح برنامه های در دست اجرا برای تولید و اشتغال و نیز عملکرد اجرایی قانون ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از دیگر موضوعاتی بودند که گزارش آن از سوی دبیرخانه ستاد ارائه شد و اعضای جلسه در خصوص آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.