در این نشست مهدی چمران با اشاره به سابقه تحصیلاتی و دانشگاهی و نظامی این شهید گفت: شهید چمران همواره در طول تحصیل از شاگردان ممتاز بود اما این تلاش وی سبب نمی شد که از فعالیت های مذهبی و انقلابی دور بماند.

مشروح سخنان وی را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

*شهید چمران در دورانی که در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بود در جنبش های دانشجویی پس از ۲۸ مرداد حضور پیدا می کرد. وی همچنین در حوزه علمیه درس خوانده بود و فعالیت های مذهبی نیز داشت. همچنین پس از بورسیه شدن در دانشگاه های آمریکا مسئولیت انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا را نیز بر عهده گرفت و آن را به انجمن دانشجویان مسلمان همه کشورها تبدیل کرد و نیز کنوانسیون دانشجویان ایران را نیز تاسیس نمود.

*بعد از حوادث جنگ شش روزه اسرائیل او دیگر نتوانست محیط آمریکا را تاب بیاورد، بنابراین به لبنان مهاجرت کرد و در کنار آموزش نظامی به کار فرهنگی نیز پرداخت. او ابتدا حرکت المحرومین و سپس جنبش عمل را تاسیس کرد. چمران به دلیل فعالیت های انقلابی و ضداسرائیلی که با دیدگاه های رژیم پهلوی مغایر بود نمی توانست به ایران بیاید اما در شهر نجف با امام خمینی (ره) نیز دیدار داشت.

*پس از انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران درآمد و مسئولیت آموزش آنها را بر عهده گرفت. در ایران به معاونت نخست وزیری منصوب شد و در دوره هایی نیز وزیر دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بود. در عین حال در شورای عالی دفاع نیز مسئولیت داشت.

*به گفته مهندس چمران شهید دکتر چمران با تاسیس ستاد جنگ های نامنظم در خوزستان لرزه بر ارتش عراق افکنده بود و در ۲۶ آبان سال ۵۹ در سوسنگرد توانست به تنهایی در مقابل تیپ زرهی عراق ایستادگی کند اما سرانجام در سی و یک خرداد سال ۱۳۶۰ در دهلاویه با حمله خمپاره ارتش عراق در خط مقدم به شهادت رسید. 

*مهمترین برنامه بنیاد شهید چمران روز ۲۹ خرداد در تالار اندیشه حوزه هنری از ساعت ۱۸ برگزار می شود. همچنین فردا (دوشنبه) در منطقه ۲۲ بعد از نماز مغرب و اعشاء و ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه مالک اشتر و بعد ازظهر همان روز در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت روز بسیج اساتید برنامه هایی برگزار می شود. همچنین به دلیل علاقه مندی شدید شهید دکتر چمران به دعای کمیل در دهلاویه مراسم قرائت دعای کمیل نیز برگزار خواهد شد. شهید دکتر چمران دعای کمیل را به زبان انگلیسی ترجمه کرده بود و مقدمه آتشین در ابتدای آن نوشته بود.

*علاوه بر این چهارشنبه ساعت ۷ صبح در سازمان صنایع دریایی سپاه ۲۸ خرداد در مسجد الغدیر در سه راه ضراب خانه، جمعه ۳۱ خرداد در نماز جمعه تهران و دیگر شهرها برنامه هایی با محوریت شهید دکتر چمران برگزار می شود. همچنین سه شنبه چهارم تیر ماه در مسجد جمکران قم برنامه ای تدارک دیده شده است. پنجم تیر ماه در خانه موزه شهید چمران نیز برنامه ویژه ای با حضور رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم برگزار خواهد شد.

*تاکنون دست نوشته های خاص ایشان در ۱۲ کتاب منتشر شده است. همچنین سریال ۱۲ قسمتی نیز از همین آثار توسط روایت فتح ساخته و به نمایش درآمده است. کتاب هایی از نیایش ها و مناجات های وی با عنوان هایی چون عارفانه ها، حماسه عشق و عرفان منتشر شده است. بنیاد شهید چمران زندگی نامه مفصل شهید چمران را نیز در دست تعریف دارد که ان شاءالله منتشر خواهد شد. همچنین در حال گردآوری ابتکارات نظامی شهید چمران هستم. این کتاب اکنون در حال تصویرگری است و باید تصاویر تمام ابتکارات نظامی وی را ترسیم کنم که به زودی آماده انتشار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.